خلاصه ماشینی:
"بخش نظری شامل فصولی چون تصویرسازی کتاب در ایران،ارزیابی تصویرسازی کتاب کودک در ایران،تفاوت و پیوند میان نقاشی و تصویر،هماهنگی متن و تصویر(ارتباط تصویرگر با شاعر ونویسنده)،رشد تخیل در سالهای نخستین عمر انسان،نقش تصویر در آموزش کودکان، ویژگیهای کتابهای مصور کودکان،مراحل تصویر کردن کتابهای کودکان،تأثیر سبکهای نقاشی در تصویرگری کتابهای کودکان و ابزارها و شیوههای تصویرگران کتاب کودک است.
در صورتی که اگر یکی از اهداف تصویرسازی کتاب کودک،آشنا کردن او با هنرهای زیبا باشد،با توجه به تیراژ بسیار بالای این کتب و سطح فراگیر آنها-که به هیچوجه با تیراژهای 10 و 20 هزارتایی کتابهای داستان و غیره قابل مقایسه نیست،نتیجه میگیریم که باید از این کتب آغاز کرد.
عامل دیگری هم که برای ایجاد ارتباط بیشتر بین متن و تصویر وجود دارد و در آثار کنونی کتابهای کودکان کمتر مورد توجه بوده است و این عامل،استفاده از ابزار و شیوههای تصویرسازی برای انتقال بهتر فضا و حس قصه،داستان و شعر است."