چکیده:
آیا بانوان صلاحیت تصدی رسمی در نظام حکومت اسلامی، را دارند؟ فقهاء و
علمای اعلام امر قضاوت را یک منصب رسمی و با عنوان ولایه القضاء مطرح
ساخته اند، و آن را از شئون ولایت عامه دانسته، از این رو ذکوریت را شرط کرده
اند. جای بحث و کنکاش هست که آیا سایر مناصب رسمی، از شئون ولایت عامه
محسوب نمی شود؟ اگر جواب مثبت باشد باید قائل به عدم تصدی بانوان در هریک
از امور سه گانه حکومتی: قضاء، تقنین و اجرا باشیم. اما در این دیدگاه میان علماء
اتفاق نظر نمی باشد. از این رو در نوشتار حاضر به برررسی امکان تصدی امر امامت
و امارت در بانوان وجود دارد یا خیر؟
خلاصه ماشینی:
"از این رو در نوشتار حاضر به برررسی امکان تصدی امر امامت و امارت در بانوان وجود دارد یا خیر؟ ملخص نظر حضرت استاد قوامی(دام ظله) امام جمعه نباید ریاست قوه قضائیه را از زنان نصب کند و به احتیاط واجب رئیس قوه مجریه هم نباید از زنان باشد ولی انتخاب رئیس قوه مقننه از بانوان جایز است همچنین عضویت زنان و هم ریاست آنان برای وزارت زنان نیز منعی وجود ندارد.
نویسنده اطیب البیان هر سه احتمال را مطرح کرده و میگوید: اختلاف شد که بلقیس پس از اسلامش چه شد؟ بعضی گفتند: حضرت سلیمان با او ازدواج فرمود و دستور داد تأسیس نوره کنند برای ذهاب شعرهای او که بسیار بود و دارد اول کسی که اختراع نوره کرد سلیمان بود و ملکه تمام دنیا شد که زوجه سلیمان که تمام دنیا در تحت سلطنت سلیمان در آمده بود شد بعضی گفتند تزویج کرد او را به سلطانی که نام او سبع بود بعضی گفتند او را روانه کرد بطرف سبا و او را بر سلطنت اولیه خود مستقر نمود و امیر جن که نامش ذوبعه بود امر کرد برای او مصانعی در یمن تأسیس کند لکن ما هیچ مدرکی برای این اقوال دست نیاوردیم از اخبار و غیر از آنکه بشرف دین حق مشرف شد و البته مورد عنایات حضرت سلیمان واقع شد ولی احتمال اول در نظر اقرب میآید."