چکیده:
اخلاق مدیریت پدیده ای است که با پیچیده تر شدن روزافزون سازمان ها و افزایش میزان کارهای غیراخلاقی و غیرقانونی درمحیط های کاری مورد توجه صاحبنظران قرار گرفته است. مدیرانی که دغدغههای اخلاقی دارند، در روند اخلاق سازی سازمانها با معضلات گوناگونی روبرو میشوند. بررسی ها نشان می دهد پیدایش ناهنجاری های اخلاقی در سازمان چندین دلیل اساسی را بهمراه دارد از جمله: عدم احساس مسئولیت، فقدان باورهای اخلاقی، نبود وجدان کاری، پایبندنبودن به تعهدات خود در قبال سازمان، حاکمیت ارزشهای مادی در برابر ارزشهای معنوی وغیره. در این راستا نقش مدیران را نباید نادیده گرفت. همانطور که قـدرت عـقـلانـی و فـکـری بـرای مـدیـران ضروری است ، فزونی اخلاق و ارزش های انـسـانـی و اسلامی نـیـز ضـروری اسـت و مـدیـران باید بیش از دیگران اخلاق اسلامی را رعایت کنند. اگر اخلاق اسلامی بر سازمان حاکم باشد و اصول اخلاقی از طرف سازمان و کارکنانش مراعات گردد از چند جهت در موفقیت سازمان موثر خواهد بود: نخست اصول اخلاقی به عنوان یک ارزش در سازمان نهادینه خواهد شد. دوم اینکه بین سازمان و کارکنان آن روابط موثر، شفاف و دوستانه برقرار می شود و در نهایت سازمان شاهد پویایی و عملکرد مثبت کل سازمان خواهد بود. آموزش اصول اخلاق اسلامی در سطح سازمان، طراحی مدل گزینشی مناسب، تشویق و ترغیب کارکنان به رعایت ارزشهای اخلاقی، تقویت رفتارهای اخلاقی توسط مدیریت و ایجاد نظام ارزیابی منتقدان به رعایت اخلاق انسانی و اسلامی برای اینکه معیارهای اخلاقی از جمله راهکارهایی هستند که بایستی به صورت یک فرهنگ در سازمان ها نهادینه شود
خلاصه ماشینی:
"مساله مهم دیگر در بخش عمومی آنست که نتایج این خدمات به دلیل تاثیرات گسترده و عمیقی که بر نگرش و ارزیابی مردم از نظام اداری و مآلا مشروعیت نظام حکومتی خواهد داشت باید به دقت برنامه ریزی شده و قابل پیش بینی باشند زیرا بروز اشتباهات و سهل انگاری در یکی از مراحل ارائه خدمت ممکن است باعث ایجاد عوارضی جبران ناپذیر وعواقبی خطرناک برای هر دو طرف درگیر یعنی دولت و ملت گردد.
تفکیک خدمت رسانی خوب و بد با فرض ویژگیهای فوق از طریق جدول ذیل قابل توضیح است: People Product Presentation Process نتیجه رفتار خوب خدمت با کیفیت نحوه ارائه خوب انجام کار به موقع خدمت خوب رفتار خوب خدمت با کیفیت نحوه ارائه خوب تاخیر در انجام کار خدمت بد رفتار خوب خدمت با کیفیت نحوه ارائه بد انجام کار به موقع خدمت بد رفتار خوب خدمت بدون کیفیت نحوه ارائه خوب انجام کار به موقع خدمت بد رفتار بد خدمت با کیفیت نحوه ارائه خوب انجام کار به موقع خدمت بد خدمت خوب، خدمت بد منبع: مهدی ایران نژاد پاریزی، تکریم مشتری و ارائه خدمت با کیفیت برتر، نشریه تحول اداری شماره 49 ص 100 دولت الکترونیک 11 راهکار ارتقای کیفیت خدمت رسانی دولتی: با نگاهی مجدد بر ابعاد چهارگانه کیفیت خدمت رسانی دولتی به نظر می رسد که ابزار دولت الکترونیک که یکی از سازوکارهای مورد استفاده در رویکرد حکمرانی خوب قلمداد می شود می تواند به دلایل زیر کمک موثری به این جریان محسوب گردد: - در بعد نخست یعنی فرایندها و سرعت انجام کارها فناوری اطلاعات به راحتی می تواند جریان گردش امور را شتابی چند برابر بخشیده و انجام به موقع فعالیتها را تضمین نماید."