چکیده:
امر به معروف و نهی از منکر که از اصول و فرایض مهم دین مبین اسلام می باشد، در همه اعصار مورد توجه علماء، مراجع و صاحبنظران اسلامی بوده است که انها با توجه به شرایط موجود، تدابیر لازم را می اندیشیده اند. امروزه سازمان امر به معروف و نهی از منکر که از خیرو برکت انقلاب اسلامی پدید آمده است، بعنوان متولی این امر باید اقدامات لازم را برای چگونگی انجام امر به معروف و نهی از منکر بطور شایسته و درست در کشور عزیزمان برنامه ریزی نماید . این یک طرف قضیه است ولی طرف دیگر آن یک جامعه انسانی با کل فاکتورهای آن، از مسائل شخصی و شخصیتی هرعضو از جامعه گرفته تا مسائل اجتماعی آنها مثل: آموزش، سلامتی، اقتصادی، سیاسی و....می باشد. تعاملات درونی بین افراد جامعه در دهه های گذشته با کمی تفاوت قابل لمس بوده و متولیان امر به معروف و نهی از منکر می توانستند با شیوه های مربوط به آن دوره، تا حد ممکن وظایف خود را نسبت به این امر انجام دهند. اما امروزه فناوری اطلاعات ( IT ) ، موجب تغییرات شگرف و عظیمی در کلیه امور زندگی بشر شده، تا حدی که تعاملات بین افراد در یک خانواده را تغییر داده است . لذا می توان گفت که این سازمان توانایی انجام این فریضه، به شیوه سنتی در جامعه امروزی (اطلاعاتی) را ندارد . و بد ینخا طر سازمان باید مجهز به تکنولوژی جدید یعنی فناوری اطلاعات جهت انجام این فریضه گردد. که در این مقاله سعی شده است راهکارهای چگونگی استفاده از این فن آوری را ارائه دهیم. بدینصورت که سازمان مربوطه را با اهداف معنوی امر به معروف ونهی از منکر در نظر گرفته و افراد جامعه را بعنوان متقاضیان خدمت و یا یک نیاز. همچنین سعی شده است که در این مقاله سازمان و افراد در جامعه امروزی تعریف شوند
خلاصه ماشینی:
"خلاصه و نتیجه گیری: حدود 16 سال از ورود اینترنت به میهن عزیزمان می گذرد که در این دوره، ما فرازو نشیبهای بسیاری را پشت سر گذاشته ایم و همچنینن آنچه که مسلم است بر اساس آمار و شواهد موجود و سرمایه گذاری در این زمینه در سطح جهانی در خصوص قابل دسترس نمودن کلیه اعضائ جامعه به تکنولوژی اطلاعات از طریق کامپیوتر حتی با حداقل قیمت 10$ در بازار، و بطور خاص سرمایه گذاری دولتها همجنین دولت جمهوری اسلامی ایران برای اجراء طرحهای ملی اینترنت، انتظار می رود که تعداد کاربران اینترنت با سرعت عجیبی رو به افزایش باشد که آنگاه تنها و اصلی ترین شریان ارتباطی بین اعضاء حامعه از طریق این فن آوری با بکارگیری اینترنت خواهد بود .
این بدینمعنی است که هر فرد و یا سازمانی جهت برگزاری ارتباط با متقاضیان و بازار خود مجبور به ورود به این شریان ارتباطی می باشد که سازمان امر به معروف و نهی از منکر هم از این قائده مستثنی نیست و لذا با توجه به این امر در این مقاله راهکارهای لازم جهت شناسایی خود سازمان و افراد امروزی در جامعه اطلاعاتی و چگونگی تعیین و جایگاه خود سازمان در بکارگیری IT را ارائه داده ایم و با توجه به آن می توان نتیجه گیری نمود که این مقاله بعنوان جرقه ای جهت شروع بررسی عمیق و کارشناسی داخل سازمان برای ایجاد تغییرات اساسی در برنامه ها، اجراء و کنترل آنها را دارد که این امر مستلزم انجام تحقیقات بیشتر در سازمان مربوطه می باشد ."