چکیده:
بازنمایی تصویری، مفهومی چندبعدی و عمیق است که معمولا در ساده انگارانه ترین وضع، معادل واقع نمایی ادراک می شود. در این نگاه، چون نظم در بیشتر موارد با انتزاع و تکرار همراه است، بازنمود واقع نما را به نقص دچار می کند. در چنین شرایطی، بازنمایی تصویری و نظم در تقابل یکدیگر قرار دارند، به طوریکه با افزایش نظم در یک تصویر، بازنمایی رو به کاستی گذارده؛ به واگرایی و ضعف دچار می شود. اما در نگاه «ارنست گامبریچ» به عنوان یکی از اندیشمندان شاخص روان شناسی ادراک دیداری، بازنمایی تصویری بیش از واقع نمایی، متاثر از چگونگی دریافت مخاطب در شرایط حسی و فرهنگی خاص خود است؛ خصلتی که باعث می شود تصویر در عین وفاداری به میثاق های خود، تحت وجوهی تازه تعین پیدا کند. با در نظر داشتن این اندیشگاه، مقاله حاضر با این پرسش شکل می گیرد: «دیالکتیک یا رویارویی دو عنصر بازنمایی و نظم در هنرهای تزیینی و خاصه در طرح پارچه های محرمات چگونه تعریف می شود؟» درحقیقت این مقاله با روش تحلیلی و بهره گیری از مطالعات اسنادی این هدف را دنبال می کند که با مداقه در آراء «گامبریچ»؛ تعامل بازنمایی تصویری و نظم در هنرهای تزیینی را مورد بررسی قرار دهد و آن را به طرح پارچه های محرمات تسری بخشد. درنتیجه گزینش این چارچوب نظری به دست می آید؛ با افزایش نظم در هنرهای تزیینی که معمولا محصول انتزاع و الگوسازی است، بازنمایی نه تنها تقلیل نمی یابد، بلکه وسیع تر می شود. بدین حیث، درک و دریافت، نامتناهی شده و در بخش عمده ای به مخاطب واگذار می گردد. در این بین، طرح پارچه های محرمات به جهت الگوی راهراه تکرارشونده با امتناع از تحمیل همانندسازی واقعیت بر مخاطب، دریافت و تفسیر را در مرتبه بالایی از انعطاف، به او اعطاء کرده و میزان اثربخشی آن را به قدرت تکرار الگو، تقویت می کند.
Visual representation is a deep، multidimensional concept whose simplest form is considered equal to realization of perception. Order is another related concept which، being mostly accompanied by abstraction and repetition، is assumed to weaken representation of reality. In such situation، visual representation and order are in contrast such that as order prevails within an image، representation is weakened، ergo put to divergence and multiple other defects. However، as Ernest Gombrich، a most prominent thinker at psychology of visual perception، believes، visual representation is less close to realization and more related to the viewer’s perception of his/her special sensory and cultural conditions. This makes image both loyal to its own covenants and subject to different possible realizations. With this in mind، the present paper seeks to investigate the correspondence of representation and order within decorative art، particularly in Muharramat textile design. Employing an analytic methodology and based on documentary studies، it، indeed، seeks to explore Gombrich’s ideas، examine the correspondence of visual representation and order within decorative art، and apply it to Muharramat textile designs. With such a framework، it is concluded that not only increased abstraction- and modeling related order do not weaken representation، it also makes it more encompassing. As such، perception gets infinite and is mostly bestowed on the viewer. Here، with their repetitive striped patterns and by excluding any imposition of reality identification onto the viewer، Muharramat designs provide the chance for creation of perception and interpretation with higher degrees of flexibility and، through their element of repetition، make the influence much stronger.