چکیده:
یکی از مباح ث مهم و حساس در نظام های حقوقی ادله و نحو ه استناد و پذیر ش آن جهت اثبات یا رد دعاوی
خصوصی و جزایی است ، به نحوی که می توان گفت که بدون دلیل هیچ دعوایی سرانجام ندارد پس اسناد و
مدارک ناشی از کارکردهای فناوری اطلاعات را نیز باید در هما ن فضا و به صورت الکترونیکی جست و
جو کرد. سال ها پی ش یک کامپیوتر کل اتاق را اشغال می کرد، اما امروز کامپیوتر م یتواند ب هاندازه کف
دست باشد پیشرفتهای فنی که در اختیار پلی س است ، توسط مجرمین نیز موردبهره برداری قرار می گیرد.
کامپیوترها و دیگر ابزارهای الکترونیکی تمام جنبه های زندگی پیشرفته امروزی راتحت تاثیر قرار داد هاند
کامپیوترها م یتوانند در ارتکاب جرم مورد استفاده قرار گیرند وحاوی مدرک جرم باشند و یا حتی هدف
جرم واقع شوند.پی بردن به نفس و ماهیت مدارک الکترونیکی ، چگونگی بررسی صحنه های جرم حاوی
مدارک بالقوه الکترونیکی ، و نحوه برخورد یک پلیس و کارآگاه با صحنه جرم الکترونیکی مورد بررسی
قرار می گیرد.پلیس برای انجام وظیفه در قبال مدارک الکترونیکی ، نیازمند وجود هماهنگ ی وهمکاری میان
کارمندان و بازرسان ، مسئولان آزمایشگاهی و مدیران می باشد.اولین افسری که وارد صحن ه جرم می شود موظف به تشخیص ، انتخاب ، حفاظت ،حمل و یا ذخیره مدرک الکترونیکی می باشد. در دنیای امروزی این امر می تواند وظیفه هرعضوی از پلیس باشد. ممکن است که هرکدام از کارکنان دستور جم عآوری
مدارک الکترونیکی را داده یا خود در جمع آوی مدارک مشارکت نمایند. شاید لاز م باشد
مسئولان آزمایشگاهی در صحن ه جرم به عنوان دستیار عمل کرده و در بررسی مدارک ایفای نقش کنند. در
این بین وظیفه مدیران این است که اطمینان حاصل کنند افراد تحت امر آنها به خوبی آموزش دیده و در
برخورد با مدارک الکترونیکی به اندازه کافی مجهز هستند.
One of the important and sensitive issues in legal systems is the
evidence and method of citing and admitting it to prove or reject
private and criminal claims, in such a way that it can be said that the
cause of the case is not finally concluded, then the documents and
documents arising from the functions of information technology
should also be in the same space. And searched electronically. Years
ago, a computer occupied the entire room, but today the computer can
be as low as possible. Technical advances that are available to the police
are also handled by criminals. Computers and other electronic devices
have influenced all aspects of today's advanced life, computers can be
used to commit crime, and evidence of crime, or even the object of
crime. Understanding the nature and nature of electronic documents,
how to look at the scenes of potential evidence of crime Electronic, and
how a policeman and detective with a cybernetic scene deal with. Police
need to have coordination and collaboration in order to perform their
duties in relation to electronic documents. These are officers and
inspectors, laboratory officials and managers. The first officer entering
the crime scene is required to identify, select, protect, carry or store an
electronic certificate. In today's world, this can be the duty of every
member of the police. It is possible that each of the staff will order the
collection of electronic documents or participate in the collection of
documents. It may be necessary for laboratory officials to act as
assistant on the scene of crime and to examine the documents. In the
meantime, the task of managers is to ensure that their subjects are well
trained and adequately equipped to deal with e-documents.
خلاصه ماشینی:
این اطلاعات که ممکن است در اسناد کاغذی موجود نباشد، میتواند نقشمؤثری در فرآیند تعقیب کیفری یا دادرسی ایفا کند و با توجه به توسعهی فناوریالکترونیک به ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از ابزارهای مهم فن حقوق محسوبخواهد بود.
بند دوم: اهمیت ادلهی الکترونیکی با توجه به گسترش استفاده از فناوری رایانه در زمینهی مدیریت اطلاعات و افزایشبهرهگیری از سیستم رایانهای به جای پروندههای کاغذی، ذخایر ارزشمندی از اطلاعاتدر سیستمهای رایانهای ایجاد میشود که کشف آن و استناد بدان حائز اهمیت خاصاست، چنانکه قریب چند دهه است در دادگاههای کشورهای توسعه یافته به کار میآید.
مدارک و اطلاعات بلا استفاده اداری که دارای ارزش نگهداری آرشیوی هستد برایذخیره و نگهداری، باید به آرشیو ملی فرستاده شود و براساس نوع، موضوع، جریان وپردازش، دستهبندی و ذخیره شوند.
راهکارهای ذکر شده در این نوشته، موارد زیر را تحت پوشش دارد: ارزیابی و تفکیک اسناد الکترونیکی انتقال اسناد الکترونیکی به مرکز آرشیو ملی به منظور نگهداری و حفاظت دائمیآنها محافظت از اسناد الکترونیکی و منابع و مأخذ مربوطه در مراجعات بعدی بند اول: ارزشیابی و تفکیک اسناد الکترونیک: 1- روند ارزیابی اسناد الکترونیکی عبارت از تشخیص اسناد و مدارک مهم و دارایارزش نگهداری دائمی است.
ب - قالب (فرمت) اسناد انتقالی اطلاعات و اسناد الکترونیکی که به آرشیو ملی منتقل میشود، باید دارای فرمتیساده و قابل اجرا باشند تا از نظر نرمافزاری و سختافزاری در هنگام بررسی و مطالعه برروی آنها مشکلی برای سیستم رایانهای ایجاد نشود.
بند سوم: مستندسازی اسناد قبل از انتقال اسناد و مدارک الکترونیکی به آرشیو ملی سازمان مربوطه باید یکسری اطلاعات در پیرامون آن سند یا مدرک خاص تهیه و فراهم نماید.