خلاصه ماشینی:
"به سبب مسائل تاریخی و جغرافیایی،شکلگیری و شکوفایی ادبیات کودک و نوجوان تایوان،از سال 1945 به بعد،حاصل تعامل میان سه مسئله بوده که همواره تاثیری مستقیم روی وضعیت آن داشتهاند؛اول فرهنگ حاکم بر کشور چین،دوم فرهنگ بومی خود تایوان(متشکل از فرهنگ تایوان،بومیان استرالیایی وهاکا ("Hakka" و سوم قدرتهای خارجی و خصوصا آمریکا و ژاپن،در طول دوران پنجاه سالهء(1995-1945)،سیر تغییر و تحول ادبیات کودک و نوجوان در تایوان را میتوان با توجه به تحولات حوزههای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی،به پنج مرحله تقسیمبندی کرد.
مرحلهء پنجم:(از 1990 به بعد؛تلفیق و درهم آمیختن) رشد و رونق ادبیات کودک و نوجوان کشور تایوان،از سا 1945 به بعد،به طور مستقیم تحت تاثیر چگونگی ارتباط میان فرهنگ اصلی کشور چین، فرهنگهای بومی و محلی موجود در تایوان و عوامل خارجی بوده است.
برای نمونه،داستانهای حیوانات«شی شی شن» (Shi-Shi Shen) ،داستانهای واقعگرایانه«ون شی یان سوا» Tsau) (Wenshiuan و فانتزیهای«چی لو چانگ» (chin-Iu chang) ،در میان مخاطبان نوجوان تایوان موفق شدهاند جوایز ادبی ادبیات کودک و نوجوان چین را به خود اختصاص بدهند.
«مرکز نشر گریم» (Grim Press) ،یکی از ناشران فعال و پرانرژی است و با انتشار آثار مختلفی که با همکاری نویسندگان و تصویرگران سراسر دنیا کار شده،برای بینالمللی کردن کتابهای کودک و نوجوان کشور تایوان تلاش میکند.
به نظر میرسد که نظام آموزشی کشور تایوان،به ادبیات مخاطبان نوجوانان بیتوجه است و متن کتابهای درسی،مملو از گزیدههای ادبیات کلاسیک چین و نیز نثر مدرن و حتی رمان بزرگسال است،به ندرت جایی به ادبیات داستانی نوجوان داده میشود و بهطور کل،باغ بی اعتنایی از کنار آن میگذرند."