چکیده:
توسعه صادرات پایدار از زیرساخ تهای مهم و اثرگذار توسعه اقتصادی بوده و نقش غیرقابل انکاری در زمینه توسعه تولید، سرمای هگذاری، اشتغال و در نهایت رفاه اجتماعی بر جای م یگذارد. از طرفی در دنیای متلاطم و رقابتی امروز، بنگا ههای صادرکننده برای موفقیت در بازارهای جهانی باید در نبردهای رقابتی بزرگ، قدرت مانور داشته باشند. سیاستگذاران و نهادهای حمایتی حوزه صادرات م یتوانند با انتخاب راهبر دهای مناسب در زمینه ایجاد شرایط مساعد برای صادرکنندگان، نقش بسیار مهمی در جهت گسترش بازارهای صادراتی و ارتقای عملکرد صادراتی ایفا کنند. هدف اصلی این پژوهش بررسی جایگاه فضای کس بوکار باثبات در توسعه صادرات پایدار است. ابتدا با مطالعات کتابخان های استانداردهای محیط فضای کس بوکار پایدار تبیین شده و با استفاده از روش پژوهش توصیفی در شرک تهای صادرکننده شش استان بزرگ کشور، شاخ صهای ایجاد یک فضای کس بوکار پایدار آزمون و پس از اولوی تبندی شاخ صها، مه مترین چال شهای صادرات کشور از دیدگاه صادرکنندگان مورد بررسی قرار گرفت. بر مبنای یافت ههای پژوهش مه مترین معیارهای دستیابی به یک فضای کس بوکار مطمئن عبارتند از: ثبات در قوانین و مقررات، حذف بوروکراس یهای زائد اداری، تعیین متولی واقعی صادرات و تولید کشور، کاهش نهادهای موازی و با وظایف متداخل، حضور مداوم نمایندگان بخش خصوصی و صادرات در مجامع بزرگ تصمی مگیری این حوزه. نتایج همچنین نشان م یدهد، مه مترین چال شهای حوزه تولید و صادرات در ایران عبارت از عدم تامین مالی مناسب و ب هموقع، بالا بودن نرخ تسهیلات و وثایق درخواستی بان کها، وجود استرس در فضای برنام هریزی تولید و صادرات کشور، مشکلات گمرکی، مشکلات حوزه تامین مواد اولیه، نوسانات نرخ ارز و مشو قهای صادراتی هستند.
خلاصه ماشینی:
"یکی از مهمترین فاکتورهای موثر بر توسعه صادرات پایدار، ایجاد فضای کسبوکار آرام، پایدار و رو به جلو است, بهنحویکه هر بنگاه اقتصادی فعال در عرصه بازارهای جهانی، با اطمینان از شرایط محیط داخلی برای آینده برنامهریزی کند، راهبردهای خود را طراحی، تدوین و اجرا کند یا در صورت لزوم در آن تغییر و تحول ایجاد کند، با مشتریان خود در بازارهای خارجی قرارداد منعقد کند، مواد اولیه مورد نیاز برای تولید کالاهای موضوع قراردادهای صادراتی را خریداری کند، برنامه بازاریابی را تنظیم کند و بالاخره با اطمینان وارد بازار شود.
, 2002 Gallagher & Zarsky, 2004;): قوانین و مقررات مشوق تولید و صادرات، آرامش در محیط بازار و وجود ظرفیت برنامهریزی برای آینده بنگاهها، اطمینان از آینده و رو به جلو بودن تصمیمات کلان نهادهای حمایتی، ساختار تامین مالی مشوق تولید و صادرات، فضای اطلاعاتی شفاف و قابل اتکا، ساختار مالیاتی مشوق فعالیتهای تولید و صادرات، اهمیت زمان برای فعالان اقتصادی از دیدگاه سیاستگذاران و نهادهای حمایتی و مالی، حضور فعالان اقتصادی در تصمیمگیریهای مربوط به تولید و صادرات، پوشش ریسکهای سیاسی، تجاری، مالی، ارزی و اقتصادی خارج از مرزهای کشور مادر، کاهش هزینههای تامین مالی در بخش تولید و صادرات به طور مداوم، حمایت مالی و اطلاعاتی ویژه از بنگاههای کوچک و متوسط جهت تولید و صادرات، کاهش بوروکراسی اداری در زمینه فعالیتهای اقتصادی از زمان ثبت شرکت تا مرحله انحلال، استفاده بهینه و رو به جلو از فناوری اطلاعات جهت ارائه سرویسهای دولتی به فعالان اقتصادی، ایجاد ارتباط مناسب میان دانشگاه، صنعت و بازرگانی به طور مداوم، کمک به فعالان اقتصادی جهت اشتغالزایی مناسب، کاهش هرگونه استرس (بهویژه استرس مالی) در حوزه تولید و صادرات."