خلاصه ماشینی:
"»6 آنچه سبب نگرانی بسیاری از خانوادهها در استفاده از اسطورهها و افسانههای عامیانه شده، وجود و تکرار صحنههای وحشتناک و حوادث ترسناک است؛ غافل از آنکه بسیاری از این افسانهها و قصههای عامیانه، در حقیقت میتواند نقش درمانی، در گرفتاریهای روحی کودکان ایفا کند خوشبختانه،در ادب کهن ایرانی نیز نمونههایی از چنین کتابهایی یافت میشود که مهمترین آنها توسط خردمندان عصر و با هدف تربیت شاهزادگان نگاشته شده است.
در افسانهها برای مسائل مختلف زندگی، از جمله ترس،راه حلهایی ارایه شده است 4-کم کردن فاصلهء خواندن و درک مطلب 5-گسترش گنجینهء لغات 6-یادگیری شنیداری 7-پرورش قدرت تخیل 8-بالا بردن قدرت اعتماد به نفس 9-شناخت بیشتر محیط 10-یادگیری جملهسازی و تربیت نیروی بیان 11-تقویت قوهء حافظه 12-تقویت قدرت بیان و اجتماعی بودن 13-آمادگی مواجه شدن با مشکلات و تأمین امنیت روانی 14-سهیم شدن قصهها در فرایندی شفا دهنده 15-گسترش تجارب و اطلاعات 16-رشد شعور اجتماعی مخاطبان 17-میل به خواندن و نوشتن و علاقهمندی به ایفای نقش و نقالی توسط مخاطبان 18-گسترش و تربیت توانایی تفکر و تمرکز حواس 19-بیان ارزش دانایی و زبان نادانی 20-پرورش ذوق هنری 21-تعلیم ارزشهای اخلاقی 22-انتقال فرهنگ 23-برآوردن نیازهای روانی و عاطفی مخاطبان 24-ایجاد شغل 25-استفاده در آموزش زبان ریاضی 26-استفاده در درمان بیماران 27-ایجاد اتکای به نفس در قصهگویان میانسال 28-ایجاد صمیمیت و اعتماد بین قصهگو و مخاطب،بر اثر عبور از مرز واقعیتها 29-فراهم آوردن زمینهء تحمل عقاید دیگران 30-گسترش کتابخوانی و افزایش لذت ادبی 31-افزایش قوهء ادراک مخاطبان 32-ایجاد پلی بین دنیا افسانهای تخیلی کودکی و دنیای واقعی بزرگسالان 33-استفاده در آموزش زبان خارجی پینوشتها: (1)-چمبرز،دیویی: قصهگویی و نمایش خلاق، ترجمه ثریا قزلایاغ،مرکز نشر دانشگاهی،تهران،1366:ص 5."