خلاصه ماشینی:
"البته،کار دوباره روی داستانهایی که شاید بتوانیم آنها را داستانهای فرهنگ عامه و فولکلور بنامیم،واقعا دلیل موجهی ندارد؛چرا که اینگونه داستانها،به مراتب بهتر و محکمتر از آنچه که ما تعریف خواهیم کرد،بازگو شده است.
از سویی،به نمایشنامه درآوردن علیبابا و چهل دزد بغداد،دلیل آشکار و ضروری خود را دارد: نمایشنامه کودکان!شاید بتوان گفت که نمایش کودک،از همهسو مورد ظلم قرار گرفته است.
اگر بخواهیم از کشمکش که نخستینترین عنصر درام است(بهخصوص درام کودکان)سخن بگوییم،میتوان گفت به مدد اصل قصه،این عنصر در جایجای نمایشنامه حضور دارد.
نکته مثبت دیگر این نمایشنامه،طنز زبانی شیرین آن است که گاهی از فرهنگ و ضرب المثلهای عامه گرفته شده: «علیبابا:همه جواهرات روی زمینم مال خلفه.
دزدان:هلو هلو،برو تو گلو و هلو هلو برو اگر بخواهیم از کشمکش که نخستینترین عنصر درام است (بهخصوص درام کودکان)سخن بگوییم،میتوان گفت به مدد اصل قصه، این عنصر در جایجای نمایشنامه حضور دارد نکته مثبت دیگر این نمایشنامه،طنز زبانی شیرین آن است که گاهی از فرهنگ و ضرب المثلهای عامه گرفته شده تو گلو."