چکیده:
عناصر گفتمان امام خمینی (ره) در واکنش به تبعات سیطره گفتمان مدرن بر ذهنیت فردی و جمعی، حول محور اسلام سیاسی فصل بندی می شوند و به نظر می رسد این گفتمان به دلیل انطباق با نظام صدقی جامعه ایران می تواند به هژمونی دست یابد و نظام معنایی خود را در ذهنیت جمعی اجتماعی تثبیت کند. بر این اساس سوژه ها وکارگزاران، جهان و پدیدارهایش را در بستر گفتمان امام معنادار می یابند، امری که از یکسو بی تردید در نحو معناداری پدیده ها برای آنها موثر می افتد و از سوی دیگر این گفتمان قرائت خاص خود را از پدیدار ها ارائه می دهد و مدلول های مختلف از جمله مدلول های روابط بین الملل از قبیل قدرت، صلح جنگ و استعمار..... را با توجه به نظام معنایی خاص خود معنا دار میکند و قرائت خاص خود را از آنها ارائه می دهد. در این مقاله سعی بر آن است که با توجه به قرائت خاص امام خمینی از اسلام، عناصر تشکیل دهنده گفتمان سیاسی ایشان بررسی شود و در نتیجه گیری دلایل هژمونیک شدن گفتمان امام نسبت به سایر گفتمانها مشخص گردد.
The discourse of Imam Khomeini In response to the consequences of the domination of modern discourse on individual and collective mentality، political Islam around the packing season and it seems this debate to adapt to the society truth can achieve hegemony and their sense of social collective mentality stabilize. The subjects and agents of the world are meaningless in the context of the discourse of Imam Khomeini.
The dialogue has its own reading of offers and signified the emergence of such a reference in international relations such as power، peace، war and colonialism.... according to their own sense of meaning stems and read their own offers.
In This article attempts، to According to the Imam Khomeini's interpretation of Islam، Checked elements of political discourse of Imam Khomeini and the end Clear The reasons of the hegemonic discourse of Imam Khomeini to other discourses.
خلاصه ماشینی:
"(ولایت فقیه ، ص ١٩) با چنین قرائتی از سوی این نسخ گفتمانها، به دلیل انطباق این قرائت با پرسشهای زمانه از یکســو و بهره گیری این گفتمانها از زبان روزمره و ســاده سازی شگفت انگیز مسائل از سوی دیگر، زمینه برای سیطره معنای محوری این گفتمانها رجعت به هویت اصیل در ذهنیت فردی و جمعــی و اجتماعی - فراهم می آید و به زعم این گفتمانها چاره رهایی از مســائل زمان این می شود که : «ملت های مسلمان و دولت ها اگر ملی هستند کوشش کنند تا وابستگی فکری خود را از غرب بزدانید و فرهنگ و اصالت خود را بازیابند و فرهنگ مترقی اســلام را که الهام از وحی می باشد بشناسانند» (صحیفۀ امام ، ج ، ص ٣٩٥) جغرافیــای گفتمان بازگشــت گرایانه امام خمینی را می توان در بعــد داخلی و خارجی آن دنبال نمود به طور کلی در گفتمان بازگشــت گرایانه امام در روابط بین الملل عناصری چون سلطه ستیزی ، استقلال ، صدور انقلاب ، مظلومین و مستضعفین ، وحدت امت اسلامی حول دال مرکزی اسلام مفصل بندی می شوند.
به : صحیفه امام ، ج ١٣، ص ١٣٣) براساس این معنای دال وحدت امت اسلامی امام خمینی (ره ) می تواند مردم مسلمان جهان را به یکپارچگی ، وحدت در برابر حاکمان جور و دشمنان اسلام دعوت نمایند: « ای مسلمانان جهان که به حقیقت اسلام ایمان دارید به پا خیزید ودر زیر پرچم توحید ودر ســایه تعلیمات اســلام مجتمع شوید ودســت خیانت ابرقدرتان را از ممالک خود و خزائن سرشــار آن کوتاه کنید و مجد اسلام را اعاده کنید و دست از اختلافات و هواهای نفسانی بردارید که شما دارای همه چیز هستید» (صحیفۀ امام ، ج ١٣، ص ٢١١) در گفتمان امام خمینی مسلمانان میبایست برای مقابله با سلطه جوییهای استعماری اتحاد و همبستگی داشته باشند: «لازم است مسلمانان در این مسیر اتحاد و همبستگی داشته باشند."