خلاصه ماشینی:
"صاحبان این نظریه میگویند: بهرهمندی کتاب کودک و نوجوان از خرد و خردورزی،در مقایسه با کتاب بزرگسالان اندک است.
آنها میگویند:ما هیچ اطلاعات دست اولی در کتاب کودک و نوجوان پیدا نمیکنیم و هرچه در این کتابها میآید،بازنوشته و ساده شدهء کتابهای بزرگسالان است.
در سطح سوم نیز به محتوا توجه میشود و میزان تخیل در کتاب کودک و نوجوان و مقایسه آن با کتاب بزرگسالان طرح میگردد.
3-در مقابل این استدلالها،کسانی که کتاب کودک و نوجوان را مهم و پرارزش میدانند،با اشاره به پیشرفتهای علمی و تغییراتی که در تعریفهای قدیمی ایجاد شده،چنین استدلال میکنند:امروز دیگر نمیتوان کودک و نوجوان را انسانهای رشد نیافته فرض کرد و گفت که عقل و احساس کودک،متفاوت از عقل و احساس بزرگسالان است.
برای مثال،در جشنواره سالانه مطبوعات یا انتخاب کتاب سال،بهتر است کتاب و مطبوعات کودک و نوجوان،نه به شکل یک کمیته تخصصی،بلکه کاملا از مطبوعات و کتاب بزرگسال جدا شود و شأن و مرتبهای مستقل پیدا کند."