خلاصه ماشینی:
"کودکان نیاز به فلسفه دارند شیما ملاصالحی گفتوگو با دکتر مرتضی خسرونژاد لطفا بگویید چگونه به این کنفرانس دعوت شدید و انجمن استرالیایی پژوهش در ادبیات کودک،چگونه انجمنی است؟ در تابستان سال قبل(سال 82)،من از سوی انجمن بین المللی پژوهش در ادبیات کودک (IRSCL) دعوت شدم تا در نشست دوسالانهء این انجمن که در نروژ برگزار میشد،شرکت کنم و بخشی از پژوهشی را که در کتاب«معصومیت و تجربه»منتشر شده بود،ارایه دهم.
یکی از بحثهای محوری او،روی اشاره: دکتر مرتضی خسرونژاد،عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز،در نیمه دوم تیر ماه سال 1383،بنا به دعوت انجمن استرالیایی پژوهش در ادبیات کودک ACLAR و برای شرکت در کنفرانس دوسالانهء این انجمن،به سیدنی رفت.
همانجا هم گفتم که این تحقیق من،ماهیتا متن محور است و چشم،فقط،به متن دوخته است و البته من ناگزیر نیز بودهام؛چرا که قصد من طرح و یا افزودن مفهومی تازه به بحثهای مربوط به ایدئولوژی در ادبیات کودک بوده است و خب،باید اول به فکر چفت و بست و منطقی بحثم باشم تا بتوانم کارآیی آن را در نقد متن نیز نشان دهم.
در واقع سؤال تحقیق من،یکی این بوده است که آیا در ادبیات داستانی کودک، میتوانیم در کنار دوگونه درونمایهء آشکار و نهان،گونهء سومی به نام درونمایه تهی نیز داشته باشیم و دیگر این که اگر میتوانیم،آیا این نوع تازه،در تحلیل و نقد ادبیات کودک،کارآ هم هست؟پژوهش متن محور،کاری به واکنش خواننده-مستقیما- ندارد."