خلاصه ماشینی:
"در نبرد با مارنهسر از برادرش کمک نمیگیرد بلکه یار دیگر او برادرزادهاش است،اما نویسنده برای اینکه برادر هرکول از ابتدای داستان در یاری با او همقدم است در این مورد خاص هم از او کمک میگیرد.
دقت نویسنده در این امر از روی مآخذ به حدی است که مسیر کامل سفرهای او را با نام دقیق تمام شهرهایی که از آنها میگذرد و انسانهایی که با آنها روبرو میشود،در داستان میگنجاند،تا آنجا که آن را از سادگی لازم کتاب کودک و نوجوان خارج میکند.
از آینده بیاطلاع است و حتی در جواب شکایت هرکول در باب مرگ«مگارا» میگوید:«ما خدایان را نیز مطیع ارادهء تقدیرهای سفید پوشیم» امانتداری نویسنده در بازنویسی این موارد از متن قابل تقدیر است اما عدم وجود مقدمهای جامع که این گونه موارد را برای خواننده توجیه کند و بگوید محتویات این داستان صرفا عقاید یونانیان باستان است نقصی غیرقابل اغماض است.
هرکول با اینکه بارهاوبارها او را نیرویی غیرمتکی به خدایان میخوانند در بسیاری از موارد از حل مشکلات سفر عاجز میشود آتنه به فرمان زئوس به یاری او نیاید،در نیمهء سفرهای خود،شکستخورده باز میگردد.
او در هر بخش که شرح سفری از سفرهای هرکول است در چندین صفحه،بادقت همهچیز را توضیح میدهد و در این زمینهسازی،دشواری مبارزه را تشریح میکند،اما در نهایت تنها در چند سطر یا نهایتا یک پاراگراف مبارزه را به پایان میرساند و بر روی حیلهها و راهچارهای هرکول در هر نبرد تکیهای نمیکند.
در نگاه آخر،به نظر میرسد در داستان هرکول همچون بسیاری از داستانهای جذاب دیگری که هر روز به بازار عرضه میشود،کمتر به جنبههای آموزشی توجه شده و تنها از جنبهء آشنایی با اساطیر برای خوانندهء ایرانی ارزشمند و قابل توجه است."