چکیده:
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی سه روش آموزش مهارتهای زندگی، ارایه پوستر و کاتالوگ و نمایش فیلم بر تغییر نگرش نسبت به اعتیاد در دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه در شهرکرد انجام شد.
روش: نوع پژوهش از تحقیقات نیمه آزمایشی است که در آن گروه های آزمایش و کنترل مقایسه شده اند. جامعه آماری شامل شامل 5978 نفردانش آموز بود که تعداد 60 دانش آموز به صورت نمونه تصادفی، انتخاب و در 4 گروه (سه گروه آموزشی و یک گروه کنترل) تقسیم شدند. برای هر کدام از گروه های آزمایش،10 جلسه آموزش 80 دقیقه ای انجام گرفت ولی گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه علمی که از روایی و پایایی مناسب برخوردار بود استفاده شد(92/0). دادهها در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون جمع آوری شد. دادهها با استفاده از نرم افزار spss22با آزمون تحلیل کوواریانس(Ancova) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: روش آموزش مهارتهای زندگی و سپس آموزش از طریق فیلم، اثر معنا داری بر تغییر نگرش دانش آموزان داشته، اما آموزش از طریق پوستر و کاتالوگ اثر معناداری بر تغییر نگرش دانش آموزان نداشت.
بحث: آموزش از طریق پوستر و کاتالوگ به دلیل انتقال غیر مستقیم و عدم تعامل جدی بین مربی و متربی تاثیر گذاری جدی در تغییر نگرش دانشآموزان ایفا نکرده است. لذا نهادهای فرهنگی به جای هزینه برای تکثیر پوستر و کاتالوگ، سعی نمایند از طریق آموزش از طریق آموزش مهارت های زندگی و فیلم های مستند و هدفدار، در تغییر نگرش دانشآموزان و خانواده های آنان نقش ایفا نمایند.
واژگان کلیدی: نگرش به اعتیاد[m1] ، پیشگیری، مهارتهای زندگی، پوستر و کاتالوگ، آموزش فیلم.
[m1]اصطلاح وازه کلیدی اصلاح شد.
Abstract[m1]
Study of the effectiveness of three preventive methods from drug abuse (training life skills, representing poster and catalogue and showing film) on information dissemination approach on changing Studentschr('39') attitude towards drug abuse in the high schools
Introduction: This study investigates Three preventive methods (training via life skills, film, poster and catalogue) on changing studentschr('39') attitude towards drug abuse in male students of high school in Shahr-e-cord.
Method: The research was a semiexperimental and pre-test-posttest with control group. The statistical population consisted 5978 students and 213 classroom. 60 of them were selected by random sampling [m2] method and randomly assigned to three experimental groups (N = 45 ) and control (n = 15). For each of the experimental groups, 10 training sessions of 80 minutes were performed but the control group did not receive any training The content validity of the questionnaires was confirmed and the reliability changing Studentschr('39') attitude towards drug abuse questionnaire was 0.92. Data analysis was performed in two levels pre-test and post-test statistics using SPSS22 software by (ANCOVA) .
Findings: According to covariance analysis, among preventive methods, training life skills and training via film have significant effects than training by poster and catalogue.
Discussion: Education through posters and catalogues has not had a severe impact on changing students’ attitudes due to indirect transmission and lack of serious interaction between instructor and instructor. Therefore, cultural institutions try to change the attitudes of students and their families by teaching life skills and purposeful documentaries.
Keywords: attitude to drug abuse, life skills, drug abuse, poster and catalogue, showing film
[m1]بر اساس نظر داور محترم چکیده خلاص شده برابر خلاصه فارسی اصلاح شد
[m2]روش نمونه گیری اصلاح شد