خلاصه ماشینی:
"(5) و چه خوبست که اصولا کتابهای کودکان و نوجوانان، و حتی آنچه برای جوانان نوشته میشود،نظم محتوا،و استانداردی از جهت مندرجات،داشته باشند؛و معلوم باشد که چه کتابی؟برای چه سنی؟و چه طبقهای؟ مناسب است،تا این وسیلهء تعلیمی و تربیتی،بتواند بجا،و بموقع،مصرف شود؛و درست مورد بهرهگیری،قرار گیرد.
6 نمایشنامهها نیز،که از نوع کتاب و اثر خواندنی هستند،تأثیری بزرگ میتوانند در ارائه آن معانی و مطالب که برای کودک و نوجوان،گفتنی نیست،اما نمودنی است(از قبیل موضوعات:ادب و اخلاق و دین و فکر و عاطفه و حال)از خود بجا گذارند و رسالتی مهم و انسانی را ممکن است به ابلاغ رسانند؛مثلا:حقایق تاریخی-زندگی پیامبران الهی-چگونگی تکامل باطنی انسان-داستانهای بیدار کننده و پیش برنده، همه میتوانند موضوعات مطلوبی،برای تحلیل در نمایش باشند؛با این قید،که آنچه برای کم سالان هست یا برای بزرگسالان،از یکدیگر تفکیک شوند؛و اگر از زندگی بزرگان،برای کودک و نوجوان میخواهیم، مطرح کنیم،از مباحثی باشد که مشترک انسانهاست،و پیر و جوان ندارند؛و در کوچک و بزرگ،فرقی نمیکنند؛ و الا مؤثر و نافذ نتوانند بود؛و راه عملی نخواهند گشود."