خلاصه ماشینی:
"همچنین از منظر تاریخی ادبیات کودک باید پاسخگوی مسائلی باشد که در طول زمان مطرح میشود و در درجه بعد مسائلی قرار دارند که فقط نقد ادبی باید به آنها پاسخ دهد.
چون مخاطبان ادبیات کودک مشخصاند،همهء ملاحظات ما براساس مخاطبشناسی صورت میگیرد و با توجه به نیاز مخاطب،این ملاحظات در سه سطح تقسیم میشود؛سطح زبانی،سطح محتوایی،ترکیب ساختاری و شکل ادبیات کودک باید گفت منتقد در هریک از این سطوح نیاز به دانشهای مختلف دارد برای مثال در سطح اول با پدیده زبان مواجه میشود.
ملاحظه آن مقدار از آثاری که به عنوان نقد ادبی در میان آثار فارسی موجود است به ما نشان میدهد که منتقدان تا چه حد این مسائل را رعایت کردهاند.
ادبیات کودک در جنب آموزشوپرورش شکل گرفته و درواقع یک ابزار کمک تربیتی بوده که بعدها در سطح آثار هنری هم با آن برخورد شده است."