خلاصه ماشینی:
"در بخش«نقد نظری»مبانی نقد ادبیات کودکان را به شیوهای روشمند (براساس نگرش تفکیکی عناصر زیبایی شناختی و ساختاری متن)،آموزش میدهد،مهمترین هدف از این کار،فاصله گرفتن از نقد سنتی است که توانایی ارزیابی علمی از وضعیت ادبیات کودکان ایران و همین طور ارائه راهکارهای درست برای رشد و ارتقای آن را ندارد.
در بخش«نقد عملی»سه نقد روشمند براساس شیوههای ارائه شده در بخش«نقد نظری»آمده است سهم ادبیات کودک از پژوهشهای برگزیده سال که نقد تاویلی،ساختاری و تطبیقی سه اثر متفاوت است.
لذا مؤلف با توجه به اهمیت و ضرورت این موضوع و فضای خالی در این زمینه و علائق شخصی طرح نقد روشمند را در این اثر برای ارزیابی درست و سودمند آثار مربوط به کودکان ارائه داده است.
روش کار در تألیف این اثر براساس تجربههای شخصی مؤلف در آموزش ادبیات کودکان و نقد آن در کارگاههای آموزشی شورای کتاب کودک و همین طور استفاده از نقد علمی در جهان معاصر بوده است."