خلاصه ماشینی:
"علاوه بر این حضور عناصر باستانی،ساختار داستان،از طرح و نظام واحد قصههای کهن پیروی میکند و در ساخت آن میتوان حضور یک دشمن فوقطبیعی(آشموغ)،وجود یک قهرمان(داناک)،کارهای فوقطبیعی(جادوگری)و همچنین حضور یک شیء جادویی(خستر افکن)و نیز قدرت یا دانش فوقطبیعی را دید.
چیستا به داناک میگوید:تو سلاحی برای جنگیدن با آشموغ نداری و فقط باید به فکرت متکیباشی این قضیه هم فضای داستان را از داستان کهن متمایز میکند چون در داستانهای کهن،قهرمان فقط با تکیه بر جادو و عناصر فرا واقعی،گره از رمز و رازها میگشیاید،اما قهرمان قصه امروز باید خود فکر کند و چاره بیندیشد.
در قصههای کهن،قهرمان کسی است که عامل جادویی را بهدستمیآورد و از آن استفاده میکند، اما در اینجا،از این زمان به بعد،قهرمان(داناک)از جنبه ظاهری کاری نمیکند،بلکه یاریگران دیگری(اوروپی و دوستانش) با استفاده از خسترافکن به دفع خسترها و نابودی آشموغ میپردازند.
کلهر خود در بانوی هزارقصه،به اعتقادش به جنبه تعلیمی هنر،صریحا گرچه این اثر کلهر از لحاظ زیبائی، طرح،تخیل،فضاسازی و تا حدودی منطق داستانی و زبان، موفقتر از بسیاری از آثار پیشین او (و حتی دیگر اثر جدید او یعنی کشور دهمتری) است، ولی باز هم سایه مشکلی همیشگی در آن دیده میشود ساختار داستان، از طرح و نظام واحد قصههای کهن پیروی میکند و در ساخت آن میتوان حضور یک دشمن فوق طبیعی(آشموغ)، وجود یک قهرمان(داناک)، کارهای فوق طبیعی(جادوگری) و همچنین حضور یک شیء جادویی (خسترافکن)و نیز قدرت یا دانش فوق طبیعی را دید."