چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف تحلیل نقش تلویزیون در مدیریت بحران سیل بهار 1398، با روش «تحلیل محتوای کیفی» و «تکنیک تحلیل مضمون» انجام شده است. جامعه مورد مطالعه، تمامی اخبار پخش شده شبکه خبر و اخبار شبانگاهی ساعت 21 شبکه یک سیما، در خصوص سیل بهار 98 را شامل میشود و روش نمونهگیری، هدفمند است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در مجموع 20 مضمون پایه و 9 مضمون سازماندهنده، ذیل سه مضمون قبل از بحران، حین بحران و پس از بحران استخراج شدهاند. در مرحله قبل از بحران سه نقش آگاهسازی و هشداردهی، دیدهبانی، آموزش مصونیافته، در مرحله حین بحران، سه نقش خبررسانی، همراهسازی، دروازه بانی اطلاعات و در مرحله پس از بحران سه نقش تحلیلگری، پاسخ طلبی و آرامش بخشی شناسایی شدهاند. تلویزیون با رویکرد قانون طبیعی همزمان با بهره گرفتن از رویکردهای کمی و کیفی به تحلیل خبرهای منتشر شده پرداخته است. راهبرد رسانهای مورد استفاده در مواجهه با بحران، راهبرد فعال بوده و طرح و پیگیری مسائل و مشکلات با رویکرد انتقادی صورت گرفته است. در زمینه صحت و دقت خبری، با دروازه بانی اطلاعات سعی بر افزایش صحت و دقت خبری بوده و در کنار مدل حرفهای در زمینه حجم و جامعیت خبری، این رسانه به مدل سازمانی گرایش داشته است.
This research conducted to analyze the role of television in manaing flood crisis on the spring of 2019, using qualitative content analysis method and thematic analysis technique. The study population was all the broadcasted news from the IRNN channel and the evening news at 9 pm on the TV channel One about the spring flood of 2019, and the samples were selected through purposive technique. A total of 20 Basic themes, 9 organizing themes were extracted following three themes: before, during, and after crisis. Before crisis stage: three roles of awareness and warning, surveillance, safe training; during crisis stage: three roles of Informing, accompanying, information keeper, and after crisis stage: three roles of analysis, responsiveness, relaxing were identified. television has analyzed broadcasted news by quantitative and qualitative approaches With regard to natural law. The media strategy used in the face of crisis was active strategy and the laying out and follow-up of issues and problems was done with a critical approach. It was tried to increase the accuracy and truth in news broadcasting through information gatekeeping and along with the professional model in the field of news content and comprehensiveness, the media was oriented to the organizational model.
خلاصه ماشینی:
يکي از بحث هايي که امروزه در زمينه مديريت بحران مهم به نظر مي رسد اين است که هرگاه بحراني رخ مي دهد، آيا رســانه ها با محرک آن همراه مي شوند و يا به مهار و برون رفت از آن کمک مي کنند، به عبارت ديگر، رســانه ها ابزاري در خدمت بحران زدايي و کاهش اثرات آن هستند يا ابزاري در خدمت بحران ســازي و تشديد بحران ؟ شــايد بتوان گفت که کمتر واژه اي همچون بحــران ، ادبيات معاصر و ازجمله ادبيات علوم اجتماعي را به خود مشــغول داشــته و رشــته هاي علمي مختلف را درگير ساخته اســت (رامادان ١، ٤٢٦:٢٠١٧).
پس نتايــج حاصل از پژوهش مي تواند به تحليل نقش تلويزيون در مديريت بحران ســيل بهار٩٨ همراه با شناســايي کارکردها، راهبردهــا، رويکردها و جهت گيري خبري آنها منجر شــود و براي سياستگذاري رسانه هاي ديگر ازجمله ، شبکه هاي اجتماعي ، کتاب و...
مستأجران (١٣٩٧) در پايان نامه خود با عنوان «راهکـــارهاي عملياتي رسانه ملّي براي مواجهه با شبکه هاي اجتماعـي در مديريت بحران هاي اجتماعي » به اين نتيجه رســيده است که رسانه ها قادرند مردم را به اقدامات مثبت تشويق کنند و يا برعکس موجبات ترس و وحشت بيشتر آنان را فراهم آورند.
رشيدي و همکاران (١٣٩٣) در پژوهشي با عنوان «شناسايي کارکردهاي رسانه هاي جمعي در مديريت بحران بلايايي طبيعي بر اســاس فرايند تحليل شبکه اي » به اين نتيجه رســيدند که در زمان مواجهه با بحران ، مهم ترين کارکرد رسانه ارائــــه اخبار و اطلاعات صحيح و ســريع به مخاطبان اســت .
يافته هاي پژوهش - نقش تلويزيون در مديريت بحران سيل بهار ١٣٩٨ در اين قسمت از پژوهش ابتدا محقق براي شناسايي منابع خبري ، به هرکدام از آنها يک کد اختصاص داده است (جدول ١).