خلاصه ماشینی:
"در این نوشتار پس از مقدمهای دربارۀ فلسفۀ روش، به انتشار چشمگیر کتابهای این حوزه در اواخر دهۀ هشتاد میپردازم و درنهایت پس از گزارشی مختصر از کتاب روش تحقیق معاصر در علوم انسانی، چند نکتۀ انتقادی را دربارۀ این اثر طرح میکنم.
چند نکتۀ انتقادی دربارۀ کتاب شاید اگر این اثر را بدون پیشگفتارش، یا بدون در نظر گرفتن کارنامۀ علمی مؤلف و بدون نسبتش با دیگر آثار او بخوانیم، طرح برخی از نکات بیش از حد سختگیرانه باشد، اما اگر در نسبت با موارد مذکور کتاب را مطالعه کنیم از چند منظر میتوان پرسشهایی دربارۀ کتاب طرح کرد که به اختصار این موارد را بیان میکنم.
» درست است که دعوت خواننده به مطالعه و اندیشۀ فعال را میتوان ویژگی مثبت آثار برجسته دانست اما پرسش این است که کشف مؤلف یا تغییر نگاه و زاویۀ دیدش پس از سالها در حوزۀ روش چه بوده است؟ از طرفی این نوید برای نگاه جدید آن هم در سطور نخست پیشگفتار، به ویژه برای خوانندۀ آشنا با آثار مؤلف، توقع –بهجایی- ایجاد میکند اما با مطالعۀ کتاب چند مشکل پیش روی خواننده است؛ اول این که مطالب این اثر به شکلی در مجموعههای سهگانۀ مؤلف آمده و گویی بخشی از این اثر، آمیزهای از سه کتاب قبلی اوست.
برای نمونه علاوه بر کتاب مثل فیلسوف نوشتن و ارائۀ گزیدة کتابشناسی و مقاله¬شناسی برخی از آثار روش تحقیق و مباحث فلسفی روش در حوزۀ علوم انسانی در شماره 129 ماهنامه، مقالهای هم در شمارۀ 135 مقالهای با عنوان «روش پژوهش و نگارش در هنر» با تمرکز بر کتاب روش تحقیق در هنر و طراحی(فرهنگستان هنر) نگاشتم و این کتاب را در قالب گفتگو با مترجمش- طاهر رضازاده- نقد و بررسی کردم."