خلاصه ماشینی:
این دیدگاهها مبین این امر است که نظریات فلسفی و بهتر بگوییم حکمی در این زمینه مبتنی صرف بر دستاوردهای علمی نبوده بلکه بیشتر معطوف به کشف حقیقت از راه حصول معرفت بوده است، چنانچه هر زمان سخن از مفاهیم روحانی و تناسبات معنوی افلاک ـ که بخش مهمی از کیهان شناسی را تشکیل میدهد ـ به میان آمده از ملل و نحلها و فرقههای اهل مکاشفه و سیر و سلوک نام برده شده است.
اما دوم دلیل اینکه : «خورشید» که در نظام هیأت قدیم در فلک چهارم است در نظر قدمای الهیین از حکمای بزرگ، وسط عالم و روح عالم تلقی شده است و این توجه بیش از حد به خورشید نقض فلک شناسی علمی است، چرا که در این صورت باید فلک دورتر که منبعث از عقول بالاتر است ارجحتر و پر فیضتر باشد در صورتی که در هستی شناسی فلسفی و حکمی این خورشید است که مرکزیت عالم را دارد و به موجودات فیض(نور) میرساند و جایگاه او بالاتر از دیگر افلاک است.