خلاصه ماشینی:
"اخوانالصفا گروهی از اسماعیلیه یا به تعبیر گولدزیهر، نظریهپردازان فلسفی جنبش سیاسی اسماعیلیه بودند و شاید با رسائلشان میخواستند یک نهضت عقلی را با گرایش سیاسی در اندیشة اسلامی بهوجود آورند، مبانی فکری رسایل اخوانالصفا برگرفته از فلسفة فیثاغورسی و نوافلاطونی است اما آنچه از فلسفة آنها مد نظر ماست یکی خطوط و نشانههای اخلاقگرایانه در رسائل آنهاست و دیگر آنکه تا چه اندازه در تلفیق میان دو گرایش عقلی و شهودی توفیق داشتهاند.
اینکه اخوانالصفا گاهی به مبانی معتزله و گاهی به صوفیه نزدیک میشوند این سؤال را برمیانگیزد که آنها در تلفیق میان دو نگرش تا چه اندازه توفیق یافتهاند؟ آنان مدعیاند که با هیچ دانشی سر مخالفت ندارند و نسبت به هیچ مذهبی تعصب نمیورزند و مذهبشان همه مذاهب دیگر را پوشش میدهد، هرچند باید اشاره کرد که آنها از دانشمندان کلامی بهطور عموم و از معتزله به طور خاص در باب اعتقادشان مبنی بر استحاله رؤیت خداوند در آخرت انتقاد میکنند اما بااینحال قفطی بر این باور است که این رسائل توسط یکی از متکلمان معتزلی دورة نخست اعتزال به رشتة تحریر درآمده است.
8 اکنون این سؤال مطرح است که اگر اخوان الصفا در حوزة اندیشه فلسفی نسبت به رویکرد عقلی کوتاهی کرده باشند، آیا در حوزة سلوک، به نگرش شهودی دست یافتند؟ و اگر از حیث عقلی و فکری به مرتبة معتزله نرسیدند آیا به لحاظ روش و سلوک به پایة صوفیه رسیدهاند؟ در پاسخ باید گفت جنبش مخفیانة اسماعیلیه باعث شده است تا سیرة افراد این جماعت در پردهای از ابهام فرورود اما بهگواهی رسائلشان، این گروه گرایشهای صوفیانه داشتهاند؛ آنان با نگرش تلفیقیشان، که میخواستند این نگرش همه مذاهب را پوشش دهد، کمال انسانی را به فضایلی میدانستند."