خلاصه ماشینی:
پس آیا هر فردی بدون داشتن پشتوانه ای از دانش فلسفی و از آن مهم تر تمرین فلسفه ورزی و گفت وگو، فقط با گذراندن کارگاه های یک یا دو روزه و کسب گواهینامه و تأییدیه، می تواند این برنامه را در مؤسسات و مدارس اجرا کند؟ با تمام نقاط قوت و مثبت این برنامه اما باز هم می توان با حساسیت بیشتری پرسید: آیا می توان کیفیت و اهداف عالی این برنامه را قربانی کمیت اجرایی اش کنیم؟ آیا اجرای فراگیر و در موارد بسیاری بی کیفیت این برنامه در آیندۀ نه چندان دور تبعات مختلفی از دلزدگی کودکان گرفته تا بدبینی خانواده ها و مدارس را به همراه نمی آورد؟ و شاید در رأس تمام نگرانی هایی که برای این برنامه داریم تربیت مربی و تألیف داستان ها را قرار دهیم.
در این فصل که 50 صفحه از کتاب را به خود اختصاص داده است، مؤلف در پی ارائۀ معیارهایی برای داستان های درخور این برنامه است که برگرفته از فصل پژوهشی طرح ایشان با عنوان «فرم و محتوای متون درسی در برنامۀ فبک» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است.
در واقع مؤلف صرفا به ارائۀ معیار برای نگارش داستان یا نقدی گذرا دربارۀ ناکارآمد بودن برخی از داستان ها اکتفا نمی کند و در فصل دوم با عنوان «نقد داستان ها» به نقد و بررسی داستان هایی می پردازد که برای این برنامه نگاشته شده اند و با معیارهایی که نویسنده در فصل نخست ارائه کرده بود منطبق نیستند.