خلاصه ماشینی:
"روح الله مهدی پورعمرانی عنوان کتاب:داستان یک قطرهء آب نویسنده:نرگس آبیار تصویرگر:علی مظاهری ناشر:دفتر نشر فرهنگ اسلامی نوبت چاپ:اول-1379 شمارگان:2000 نسخه تعداد صفحات:28 صفحه بها:380 تومان آبیار،در این کتاب همانند کتاب قبلیاش«داستان دو خط»فی الواقع میخواهد به بهانه قصهگویی، حرفهای فلسفی و آموزههای آیینی خود را به زبانی ساده شده(تو بخوان مثله شده)بازگو کند،کاری که به آسانی میتواند در قالب جستاری مقالهای عرضه شود.
اما داستان یک قطره آب، با دست مایه قرار دادن یک ایده فلسفی سترون و در اصل منفی،حامل چه پیامی است؟ فلسفهزدگی و آمیزش عناصر غیرداستانی در متن، گزارههایی گسسته آفریده و گسستگی گزارههای قصه و گزینش واژههایی ناآشنا و غیرداستانی،زبان متن را از سادگی و صمیمیت دور ساخته و به زبانی ترجمهای نزدیک کرده است.
»«ص 3» در گزاره سوم،داستاننویس تحت تأثیر زبان داستاننویسان واقعگرا و با حذف ارکان نحوی جمله،به نویسنده برای بر هم زدن حالت تعادل، نه تنها موقعیت خوبی را به کار نگرفته، بلکه بر خلاف نظام حاکم بر پدیدهها و فلسفه تاریخ،حرکتی واپسگرایانه را به شخصیت داستانی خود تحمیل کرده است36 در داستان ماهی سیاه کوچولو،حرکت ماهی سیاه از برکه و رسیدن به دریا،پس از تحمل گرفتاریها و مشکلات تجربهآفرین و از همه مهمتر،گره خوردن این تمثیل با واقعیتها و حرکتهای اجتماعی،روندی تکاملی به آن بخشیده است.
آیا خیالانگیزی در داستان کودک،به داستاننویس این اجازه را میدهد که بر خلاف قوانین طبیعی و سنت جاری آفرینش،مطالبی شبههناک و تردیدآمیز را در دستگاه اندیشگی کودک وارد کند و ذهن فعال او را به جای تحرک و کنکاش،به سکون و تنبلی وادارد؟در داستان «ماهی سیاه کوچولو»وقتی ماه دارد با ماهی سیاه درباره نور خود صحبت میکند،نویسنده از فرصت به دست آمده،استفاده کرده،از زبان ماه میگوید: «ماهی گفت:ماه قشنگ!من نور تو را خیلی دوست دارم."