خلاصه ماشینی:
"بهرنگی با گزینش شخصیتهای واقعی، بیشترین تلاش خود را صرف گسترش رویداد داستان و حقیقت مانندی رویدادها نمود،اما آبیار در طول داستان، همه توانش را تنها برای جاندار پنداری شخصیت محوری قصهاش،قطره آب،به کاربرد و آن گونه که باید و شاید توفیقی در این کار نیافت.
آیا خیالانگیزی در داستان کودک،به داستاننویس این اجازه را میدهد که بر خلاف قوانین طبیعی و سنت جاری آفرینش،مطالبی شبههناک و تردیدآمیز را در دستگاه اندیشگی کودک وارد کند و ذهن فعال او را به جای تحرک و کنکاش،به سکون و تنبلی وادارد؟در داستان «ماهی سیاه کوچولو»وقتی ماه دارد با ماهی سیاه درباره نور خود صحبت میکند،نویسنده از فرصت به دست آمده،استفاده کرده،از زبان ماه میگوید: «ماهی گفت:ماه قشنگ!من نور تو را خیلی دوست دارم.
خانم بروک پرسید:میخواهی دنبالت بیایم؟»ص 109 اصولا کودکان،دلشان میخواهد دیگران آنها را در این اثر،اکثر زنان نادان و ندانم کار هستند و قدرت انجام کارهای عقلانی را ندارد و به عکس،مردان سنجیده سخن میگویند و با درایت عمل میکنند47 در جای جای اثر،بر توجه به روح کودک و بها دادن به خواستههای این آدمهای کوچک اما کامل،تأکید شده است48 بپذیرند و به همین دلیل،با خودنمایی و جلب توجه، دیگران را به خویش میخوانند.
(رک به ص 12 کتاب) در شروع قصه که دخترک با فقر دست و پنجه نرم میکرد،کولی بودن برای او عار و ننگ محسوب میشد، ولی بعدها که دختر ثروتمندی میشود،همه به کولی بودن او غبطه میخورند و آرزو دارند که روزی آنها را نیز به واگن خود دعوت کند."