خلاصه ماشینی:
"کینو پس از صید صدف،به قایقش که تنها دارایی اوست،باز میگردد و با حیرت و همانگونه که تضادهای موجود در جهان،ارکان هستی را تشکیل میدهند و خیر و شر و تاریکی و روشنایی در کنار هم قرار گرفتهاند،ساختار اصلی این داستان نیز بر تضادهای بنا شده که سرنوشت کینو و خانوادهاش را متحول میسازد.
با توجه به تعریف هنر که از لحاظ روانشناسی،تناسب و تعادلی است بین قوهء تخیل و قوهء ادراک که درعینحال،مطابقت شیء و خارج نیز با این هر دو قوه رعایت شده باشد،در داستان حاضر نیز تناسب و هماهنگی درونی و ذهنی که بین قوای معرفت حاصل میشود،در ظرف احساس(احساسات کینو)تجلی نموده است.
»(ص 18) و یا در جایی دیگر آمده است:«کینو طبق اعتقاد اجدادش و آنچه در وجود خویش مییافت و به آن اعتقاد داشت،میدانست که خدایان دوست ندارند انسانها نقشه بکشند،میدانست که اگر انسانها کوشش کنند و موفق شوند،خدایان از آنها انتقام خواهند گرفت»و مواردی دیگر که در اینجا به چند نمونه اشاره میشود: وقتی نیاز و تمنا فقط از خدایان،رسم صدقه دادن به شکرانهء نعمتی که حاصل شده و از همه مهمتر اینکه کینو با یافتن مروارید میخواهد به کلیسا برود تا در برابر محراب بلند،زانو بزند و کشیش او و همسرش را رسما به عقد ازدواج یکدیگر درآورد؛چون اکنون ثروتمند است و میتواند هزینهء ازدواجش را بپردازد.
با توجه به تعریف هنر که از لحاظ روانشناسی،تناسب و تعادلی است بین قوهء تخیل و قوهء ادراک که در عین حال،مطابقت شئی خارج نیز با این هر دو قوه رعایت شده باشد،در داستان حاضر نیز تناسب و هماهنگی درونی و ذهنی که بین قوای معرفت حاصل میشود،در ظرف احساس(احساسات کینو)تجلی نموده است."