خلاصه ماشینی:
"باوجوداین،نباید از یاد برد که شاخههای دیگر علوم نیز در نظام تعلیم و تربیت ما از جایگاه واقعی و منطقی خویش برخوردار نیست و این نهاد،آن چنان که شاید و باید،در رشد بینش علمی دانشآموزان موفق نبوده و بستری تجربی و ملموس برای آن فراهم نساخته است.
فضای آزمون و خطا، کاوش،تجربه و تحقیق از لوازم تثبیت بینش علمی است،وگرنه اطلاعات و فرمولهای انباشته شده در لابهلای کتابهای علمی،چگونه باعث بروز خلاقیت، ابداع نوآوری خواهد شد؟به معنای واقعی،چه تعداد از مدارس ما از فضای آزمون و خطا و فرصت تحقیق و مطالعه و کتابخانهای درخور نیاز مخاطبانشان برخوردار است؟در کدامیک از مجلات تخصصی کودک و نوجوان، به طرح و نقد روشمند کتابهای علمی پرداخته میشود؟ کدام معرفی کتاب،در رسانه همگانی صداوسیما،از بیان فهرست مطالب علمی،ظاهر،قیمت و ناشر کتاب فراتر میرود؟و دهها سؤال دیگر که نشان میدهد مشکلات ما در این زمینهها عمیقتر از وجود و یا عدموجود مطلبی علمی در کتابهای درسی است."