خلاصه ماشینی:
"در واقع،میتوان نمونههای متعددی از گذشت و فداکاری نسبت به دیگران، انعکاس بالای این رفتارهای شایستهء اجتماعی،نشان میدهد که آثار و نشانههای هویت سنتی تایلند(سخاوت و خیرخواهی)همچنان باارزش شمرده میشود و یا اینکه حداقل در ادبیات کودک و نوجوان رواج دارد.
از جمله میتوان وزارت آموزش و پرورش،تایلند، برای برنامهء آموزشی و تحصیلی پایهء ابتدایی، سیزده دستور العمل و قاعده اخلاقی و معنوی معین کرده است که میبایست در نظام آموزشی این مقطع، موردتوجه قرار گیرد:اشتیاق به یادگیری،پشتکار، بردباری و صبر،وقتشناسی،وحدت و یکپارچگی، صداقت،نظم و ترتیب اجتماعی،صرفهجویی، گذشت و فداکاری سخاوت،حقشناسی، درستی و انصاف و افتخار به سنتها به موضوع نفی خشونت و جنگ و در عوض،گسترش صلح و آشتی اشاره کرد.
بیشتر افراد مورد مصاحبه،اظهار کردند که درخصوص پیام داستانها،با فرزندان خود صحبت میکنند حال این سؤال مطرح میشود که زمانی که پیرنگ و شخصیتها مردم تایلند همیشه برای سخاوت، برقراری صلح و آشتی،بخشش و توافق و مصالحه تشویق شدهاند.
در دنیای کتابهای کودک و نوجوان تایلند، رفتار و اعمال خوب،همیشه پاداش دارد و رفتارهای بد و ناپسند با تنبیه روبهرو میشود بسیار ضعیف هستند و کودکان و نوجوانان را از لحاظ حسی و عاطفی درگیر نمیکنند، چطور میتوان پیام موردنظر را به آنها منتقل و از آنها اتنظار داشت که در مورد ارزشها و مسائل طرح شده قضاوت کنند؟ کتابهای کودک و نوجوان به ما چه میگویند؟ متأسفانه،تحقیقات و مطالعات«جی.
کتابهای کمکدرسی و کمکآموزشی در کشورهای توسعهیافته از نظر ساختار و کیفیت استفاده از این مواد،میتوان آنها را به این ترتیب طبقهبندی کرد: 1-مواد آموزشی،به عنوان یک طرح یا پروژه آموزشی پیشرفته 2-کتابهای درسی بخش خصوصیکه در راستای برنامه ملی تدوین شده میشود."