چکیده:
هدف: هدف این مطالعه، تعیین اعتبار و روایی مقیاسهای بازداری و فعالسازی رفتاری کارور و وایت (1994) در نوجوانان ایرانی بود.
روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری تمام دانشآموزان دختر و پسر 13 تا 15 ساله تهران به تعداد 222170 نفر در سال1391 بودند. بهروش نمونهگیری خوشهای 300 دانشآموز از مناطق آموزشی 1، 2 و 13 انتخاب شدند و مقیاس بازداری و فعالسازی رفتاری و پرسشنامه خود گزارشدهی نوجوان برای سنجش مشکلات رفتاری- هیجانی (آخنباخ و رسکولا، 2001) را تکمیل کردند.
یافتهها: آلفای کرونباخ نظام بازداری 0/76 و فعالسازی 0/87،و همبستگی آزمون- بازآزمون 0/91 و 0/89 بود که نشان دهنده همسانی درونی خوب و ثبات خوب نمرهها در طول زمان برای مقیاس مذکور است. افزون براین نتایج تحلیل عاملی تاییدی نیز نشاندهنده برازش ساختار چهار عاملی بازداری رفتاری، پاسخدهی به پاداش، جستوجوی لذت و کشاننده معطوف به آرزوها؛ و رابطه بازداری و فعالسازی رفتاری با مشکلات رفتاری و هیجانی متفاوت نیز نشاندهنده روایی سازه مقیاس بود.
نتیجهگیری: بهطور کلی الگوی چهار عاملی مقیاس بازداری و فعالساز رفتاری در نوجوانان برازندگی مناسبی دارد و از روایی و اعتبار مناسبی برای استفاده در پژوهشها و موقعیتهای بالینی برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
نتیجه گیری: به طور کلی الگوی چهار عاملی مقیاس بازداری و فعال ساز رفتاری در نوجوانان برازندگی مناسبی دارد و از روایی و اعتبار مناسبی برای استفاده در پژوهش ها و موقعیت های بالینی برخوردار است .
به طور کلی فعالیت نظام بازداری موجب احساس اضطراب میشود و فعالیت جاری فرد را متوقف میسازد تا فرد بتواند نشانه های موجود در موقعیت را به خوبی بررسی کند؛ ولی فعالیت نظام فعال سازی رفتاری موجب رفتار تکانه ای و تشویق و برانگیزاندن فرد به سوی عملی برای دستیابی پاداش ؛ بدون توجه به احتمال پیامدهای منفی میشود (موریس ، میسترز، کانتر و تیمرمن ، ٢٠٠٥).
موریس و همکاران (٢٠٠٥) ویژگیهای روان - سنجی این مقیاس را در مورد ٢٨٤ از کودکان ٨ تا ١٢ ساله بررسی کردند و نشان دادند مقیاس مزبور از ساختار عاملی معنیدار و اعتبار رضایت بخشی برخوردار است و نظام بازداری رفتاری با سطوح بالای نشانه های درونیسازی و نظام فعال سازی با نشانه های برونیسازی رابطه دارد نتایج پژوهش یو، برانجی و میوس (٢٠١١) نیز تاییدکننده ویژگیهای روان سنجی این ابزار در نمونه ای از نوجوانان نروژی و ساختار دو عاملی این ابزار بود.
افزون بر این ، نسبت بحرانی بزرگتر از ٢، موید معنیداری تمام متغیرها است و مشاهده میشود که در ١٠٤ فصلنامه روان شناسی کاربردی / سال ٨/ شماره ٣(٣١)/ پاییز ١٣٩٣ ویژگیهای روان سنجی مقیاس نظام های بازداری و...
Using the BIS/BAS scales to measure behavioral inhibition and behavioral activation: factor structure, validity, and the norms in a large community sample.