چکیده:
هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی لگو درمانی در بهبود مهارتهای اجتماعی و کاهش علائم کودکان
دچار اختلال اتیسم با عملکرد بالا بود. روش: روش مطالعه شبهآزمایشی از نوع طرح تک آزمودنی و جامعه
آماری شامل 51 کودک پسر 5 تا 51 ساله دچار اختلال اتیسم با عملکرد بالا مراجعهکننده به مرکز
ساماندهی درمان و توانبخشی اختلالهای اتیستیک و مرکز آموزش و درمان اختلالهای اتیستیک بهآرا
در سال 5811 بود. از میان آنها 51 کودک بهروش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. ابزار پژوهش مقیاس
نمرهگذاری اتیسم گیلیام، 5991 و نیمرخ مهارتهای اجتماعی اتیسم بیلینی و هوپف ) 7112 ( بود.
مهارتهای اجتماعی با بهرهگیری از بازی لگو در 55 جلسه، هر جلسه بهمدت 51 دقیقه، هفتهای دو بار
بهشکل گروهی دو یا سه نفره به کودکان آموزش داده شد. ارزیابیها در 5 مرحله، دو هفته پیش از شروع
درمان، یک روز قبل از شروع درمان، بعد از هشت جلسه درمان، یک روز بعد از اتمام درمان و جلسههای
پیگیری دو هفته و یک ماه بعد از اتمام درمان انجام شد. یافتهها: نتایج تحلیل دیداری و اندازه اثر نشان
داد لگو درمانی منجر به افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان دچار اختلال اتیسم با عملکرد بالا شده، و
علائم اتیسم ازجمله مشکلات تعاملات اجتماعی/برقراری ارتباط آنها را کاهش داده است؛ اما تغییری در
رفتارهای کلیشهای آنها ایجاد نکرده است. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه از قابلیت کاربرد و کارایی لگو
درمانی برای افزایش مهارتهای اجتماعی و اصلاح کفایت اجتماعی در کودکان دچار اختلال اتیسم با
عملکرد بالا حمایت میکند.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: نتايج تحليل ديداري و اندازه اثر نشان داد لگو درماني منجر به افزايش مهارت هاي اجتماعي کودکان دچار اختلال اتيسم با عملکرد بالا شده ، و علائم اتيسم ازجمله مشکلات تعاملات اجتماعي/برقراري ارتباط آن ها را کاهش داده است ؛ اما تغييري در رفتارهاي کليشه اي آن ها ايجاد نکرده است .
نتيجه گيري: نتايج اين مطالعه از قابليت کاربرد و کارايي لگو درماني براي افزايش مهارت هاي اجتماعي و اصلاح کفايت اجتماعي در کودکان دچار اختلال اتيسم با عملکرد بالا حمايت ميکند.
نتايج مطالعه وي نشان داد لگو درماني تاثير مثبتي بر توانايي درک هيجان ها، شروع تعامل ، حفظ تعادل و مهارت هاي اجتماعي کودکان دچار اختلال اتيسم داشته است .
بنابراين در پژوهش حاضر چنين محيطي فراهم شد تا اثربخشي آموزش مهارت هاي اجتماعي با استفاده از بازي لگو در مورد کودکان دچار اختلال طيف اتيسم با عملکرد بالا تعيين و فرضيه ها زير آزمون شود.
نتايج حاصل از مطالعه حاضر از قابليت کاربرد لگو درماني براي ٢٠٨ فصلنامه علمي-پژوهشي روان شناسي کاربردي/ ١١(٢پياپي٤٢)/ تابستان ١٣٩٦ افزايش مهارت هاي اجتماعي و اصلاح کفايت اجتماعي در کودکان دچار اختلال اتيسم با عملکرد بالا حمايت ميکنند.
اين امر نشان ميدهد لگو درماني در اهداف خود يعني فراهم کردن محيطي تقويت کننده و انگيزه بخش و نيز آموزش مهارت هاي اجتماعي به کودکان دچار اختلال اتيسم موفق بوده است .