چکیده:
اعتقاد به این آیه قرآن که «خداوند، انسان را بر بسیاری از مخلوقات خود برتری داده است»، منجر به افزایش حس خودباوری میشود. لذا شناخت عواملی که در محیط دانشگاههای کشور، حس خودباوری و قابلیت فردی دانشجویان را ارتقاء دهد، از لوازم دستیابی به پیشرفت و عدالت که دهه چهارم انقلاب اسلامی بدان نامگذاری شده، است. مفهوم نوپای «مدیریت دانش بومی» که بیش از یک دهه از طرح آن در مجامع علمی نمیگذرد، با دربرداشتن ابعادی چون «تولید دانش بومی»، قادر است در ارتقای حس خودباوری و قابلیت فردی دانشجویان، مهمترین نقش را ایفا نماید. در این مقاله، تاثیر متغیر مکنون مدیریت دانش بومی (با دارا بودن چهار متغیر آشکار)، بر متغیر قابلیت فردی و متغیر وابسته خودباوری دانشجویان رشته مدیریت، بررسی می شود. داده ها با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه با 280 نفر از اساتید، دانشجویان مقطع دکتری رشته مدیریت و مدیران واحدهای تولیدی- خدماتی تهران، جمع آوری شده است و با استفاده از روش های تحلیل عاملی و تحلیل مسیر، تجزیه و تحلیل شده است. نتایج تحقیق، حاکی از وجود رابطه مثبت و معنادار بین متغیرهای چهارگانه مدیریت دانش بومی از یک سو و متغیرهای قابلیت فردی و خودباوری دانشجویان، از سوی دیگر است.
خلاصه ماشینی:
"نتایج تحقیق ، حاکی از وجود رابطه مثبت و معنادار بین متغیرهای چهارگانه مدیریت دانش بومی از یک سو و متغیرهای قابلیت فردی و خودباوری دانشجویان ، از سوی دیگر است .
وظایف تیم های مولد دانش بومی مدیریت عبارتند از: دریافت نیازها،چالش ها و مشکلات مدیریتی واحدهای تولیدی – خدماتی بومی (استانی) از دفاتر ارتباطی، تعریف نیازها، چالش ها و مشکلات در قالب پروژه های تحقیقاتی، ارتباط فعال با واحدهای تولیدی – خدماتی بومی (استانی )، مصاحبه با مدیران و کارکنان کلیدی واحدها، اساتید مجرب رشته مدیریت و استخراج دانش ضمنی آن ها، گفتگو میان اعضای تیم ، برای ارزیابی و انتخاب بهترین داده های جمع آوری شده ، طراحی مدل مفهومی و تبدیل دانش ضمنی جمع آوری شده به دانش ضمنی، تهیه مقاله ،پایان نامه ، رساله و گزارش تحقیقاتی، انتقال نتایج پروژه به واحدهای تولیدی – خدماتی بومی (استانی) از طریق دفاتر ارتباطی، دریافت بازخورد از واحدهای تولیدی – خدماتی و اصلاح یا تکمیل پروژه ، تکرار چرخه تعاملی با واحدهای تولیدی – خدماتیتا زمان دستیابی به اثربخشی مطلوب ، جبران خدمات علمی اعضای تیم ، بعد از اتمام هر پروژه .
٥. بین مؤلفه های تولید دانش بومی، قابلیت فردی و خودباوری دانشجویان ، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد و لذا برای افزایش حس خودباوری آن ها، باید سازوکارهای تولید دانش بومی در دانشکده های مدیریت ، فراهم گردد."