چکیده:
ﭘﺪﯾﺪه ﭘﺮزﻧﺘﯿﺴﻢ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﯾﮑﯽ از ﻣﺸﮑﻼت راﯾﺞ در ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی اﻣﺮوزی ﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ ﭘﺪﯾﺪه ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺣﻀﻮر ﻏﯿﺮ اﺛﺮﺑﺨﺶ ﻓﺮد در ﺳﺮ ﮐﺎر ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﺑﯿﻤﺎری ﯾﺎ ﺳﺎﻋﺖ ﻫﺎی ﮐﺎری ﻃﻮﻻﻧﯽ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺑﯽ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺑﻪ ﭘﺪﯾﺪه ﭘﺮزﻧﺘﯿﺴﻢ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه اﻫﻤﯿﺖ اﻧﺪک آن ﻫﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺳﻼﻣﺖ ﮐﺎرﮐﻨﺎن اﺳﺖ. ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻧﻤﺎﯾﺎﻧﮕﺮ اﯾﻦ ﺣﻘﯿﻘﺖ اﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﺪﯾﺪه ﭘﺮزﻧﺘﯿﺴﻢ اﺛﺮ ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﺮ ﺑﻬﺮه وری دارد. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎی ﭘﺪﯾﺪه ﭘﺮزﻧﺘﯿﺴﻢ در ﻣﯿﺎن ﮐﺎرﮐﻨﺎن و ﭘﺮﺳﺘﺎران «ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن ﻧﻤﺎزی ﺷﻬﺮ ﺷﯿﺮاز» اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮی روش ﮐﯿﻔﯽ (روش داده ﺑﻨﯿﺎد) ﺑﺎ اﻧﺠﺎم ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻫﺎی ﻧﯿﻤﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎرﯾﺎﻓﺘﻪ ﺑﺎ ﭼﻬﺎرده ﻧﻔﺮ از ﮐﺎرﮐﻨﺎن و ﭘﺮﺳﺘﺎران «ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن ﻧﻤﺎزی ﺷﻬﺮ ﺷﯿﺮاز» ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش »ﮔﻠﻮﻟﻪ ﺑﺮﻓﯽ« اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه ﺑﻮدﻧﺪ. ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﯽ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎی ﺟﻤﻊ آوری ﺷﺪه از روش ﮐﺪﮔﺬاری ﺑﺎز، ﻣﺤﻮری و اﻧﺘﺨﺎﺑﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎی ﭘﺮزﻧﺘﯿﺴﻢ در ﺳﻪ ﺳﻄﺢ ﻓﺮد، ﺳﺎزﻣﺎن و ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪی ﺷﺪﻧﺪ و درﻧﻬﺎﯾﺖ راﻫﮑﺎرﻫﺎﯾﯽ ﺑﺮای ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ اﯾﻦ ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎ اراﺋﻪ ﺷﺪ.
خلاصه ماشینی:
"اگر مدیر این نقش را به نحواحسن ایفا نکند، روزبه روز فاصله مدیریت و کارکنان زیادتر میشود که به صلاح سازمان نیست : «آموزش و فرهنگ سازی در مورد اینکه مدیریت ارشد را در مورد وضعیت پرسنل قانع و توجیه کنیم در زمینه اینکه پرسنل انسان است و توانایی دارد که بیشتر از آن نمیتواند کار کند، میتواند بسیار مؤثر باشد.
کیفیت تغییر و توسعه در سازمان نیازمند دانش افزایی مستمر فردی و تدوین روش ها و سیستم ها بر پایه علم و فناوری است : «آموزش مدیریت در زمینه اینکه پرسنل انسان اس و توانایی دارد که بیشتر از آن نمیتواند کار کند، میتواند بسیار مؤثر باشد، یعنی من کارمند سازمان ابزار نیستم ؛ بلکه هدف سازمانم ، هدف اصلی سازمان باید ارتقای من باشد و در مراتب بعدی جنبه های دیگر توجه داشته باشد، اگر من سالم باشم سازمان هم همیشه پررونق خواهد بود».
بر اساس نظام پیشنهادها، کلیه کارکنان از عالیترین رده سازمانی تا پایین ترین سطح آن میتوانند پیشنهادها، ایده ها، ابتکارها و نظرهای خود را برای رفع نارساییهای موجود در روند کاری و یا بهبود روش های انجام کار و یا افزایش کیفیت تولید ارائه دهند؛ البته نظام پیشنهادها فقط انتقاد نیست ؛ بلکه در آن راه چاره نیز ارائه میشود (سالاری و همکاران ، ١٣٨٨).
در سطح سازمانی، پرزنتیسم تأثیر منفی بر اثربخشی و بهره وری کارکنان (٢٠٠٢ ,Lowe ;١٩٩٨ ,Cooper) دارد و باعث ایجاد هزینه های فزاینده ای برای سازمان شده است ."