چکیده:
از جمله شاخصههای ناکارایی بازاریابی شیلات ایران نوسان و بیثباتی قیمتها و بالا بودن حاشیه بازاریابی برخی از محصولات این بخش به حساب میآید. لذا بررسی وضعیت بازار این محصولات جهت یافتن رهیافتی برای بهبود امر بازاریابی و کمک به توسعه این بخش ضروری مینماید. از این رو در این مقاله به بررسی اثر انتقال قیمت بر حاشیه بازار محصولات شیلاتی مشتمل بر ماهیان شمال (سفید، کفال، کیلکا، سیم، سوف و کپور) و ماهیان پرورشی (آمور، بیگهد، فیتوفاگ، کپور، قزل آلا و میگوی پرورشی) طی دوره زمانی 1383 تا 1393 پرداخته شد. نتایج نشاندهنده نبود تقارن در انتقال هزینههای بازاریابی برای قزلآلا، میگو، کیلکا و کپور شمال بوده، همچنین، نتایج مربوط به محصولات شیلاتی نشاندهنده نبود تقارن کوتاهمدت و بلندمدت در انتقال قیمت ماهی سفید، کیلکا، کپورشمال، آمور، میگو و برای قزلآلا تنها نبود تقارن کوتاهمدت انتقال قیمت میباشد. بنابراین، واسطههای بازار با انتقال نامتقارن هزینههای بازاریابی و انتقال نامتقارن قیمت برخی محصولات از عمدهفروشی به خردهفروشی حاشیه بازاریابی را افزایش و از این راه سود میبرند.
One of the marketing inefficiency indexes of Iran fisheries is fluctuation and instability of prices and high marketing margin of some products in this market. So، considering population growth and increasing demand for healthy food، investigating market of these products for finding solution to improve marketing and helping development in this section is necessary. So، this paper investigate impact of price transmission on market margin of products such as north fishes (white، mullet، common kilka، tofu، bream، perch and carp) and farmed fishes(grass carp، big head، silver carp، carp، trout and farmed shrimp) during 2004 to 2014. Results show short and long term asymmetry in price transmission of white، Common Kilka، north carp، grass carp، south silver carp and shrimp. Trout just has short term asymmetry of price transmission. So، market brokers increase market margin by asymmetrical transferring of marketing costs and price of some products from wholesaling to the retailing and taking benefit by this way.
خلاصه ماشینی:
"هم چنین ، نتایج مدل انتقال قیمت نشان دادند که کشش بلندمدت حاشیه بازار ٠/٩٧٦ بوده در حالیکه کشش کوتاه مدت حاشیه بازار در سطوح عمده فروشی و خرده فروشی به ترتیب ٠/٩٠٦ و ٠/٩١١ بوده و اگر چه بازار گوشت گاو در کلان شهر بنین به دلیل انتقال ناقص قیمت سودآور است و اگر چه نوعی انتقال ناقص قیمت از عمدهفروشی به خردهفروشی این محصول دیده میشود، اما حاشیه 1- Guillen & Franquesa 2- Ojogho, Erhabor, Emokaro and Ahmadu بازار بین عمدهفروشی و خردهفروشی در کوتاه مدت واگراست .
هم چنین ، آزمون مربوط به انتقال کامل افزایش و کاهش قیمت ها در عمدهفروشی نشان میدهد که برای ماهیان آمور و کپور افزایش قیمت ها به صورت کامل و کاهش قیمت ها به صورت ناقص به خردهفروشی منتقل شده، لذا برای این محصولات حاشیه بازاریابی بیشتر تحت تاثیر کاهش قیمت ها میباشد که این نتایج با یافته های 1- Stationary حسینی و همکاران (١٣٨٩) در بازار گوشت گاو همسو میباشد، این مسئله برای بیگ هد و قزل آلا بر عکس بوده است و حاشیه بازاریابی بیش تر تحت تاثیر انتقال ناقص افزایش قیمت ها به خردهفروشی قرار میگیرد.
هم چنین ، آزمون تقارن در انتقال هزینه های بازاریابی نشان میدهد که برای قزل آلا و میگو ضرایب متغیرهای افزایش و کاهش در هزینه های بازاریابی از نظر آماری برابر نیستند و هزینه های بازاریابی به صورت نامتقارن و برای سایر محصولات انتقال هزینه های بازاریابی به صورت متقارن انجام میگیرد، لذا دلیلی برای رفتار غیر رقابتی به وسیله دلالان درباره متغیرهای هزینه بازاریابی در ارتباط با ماهیان آمور، بیگ هد، فیتوفاگ و کپور دیده نمیشود."