خلاصه ماشینی:
"در ادامه داستان متوجه میشویم که همت،علاقهء خاصی به منیژه-دختر استاد کارش-دارد و در بین راه،در خیال خود رویای ازدواج با او را میپروراند و اینکه باید آینه را سالم به صاحبش برساند تا استادکار-پدر منیژه-بفهمد که او مرد شده و-لابد-با ازدواج آن دو موافقت کند؛اما در میانهء بازار و درست در اواخر راه،با منوچهر-صاحب آینه-مادر و فامیلهای او روبهرو میشود که به همرا منیژه برای خرید عروسی به بازار آمدهاند و بعد:«همت ماند وسط بازار طلافروشها.
» کل داستان،همین است؛اما در مورد این داستان باید به چند نکته اشاره کرد:اول اینکه درونمایهء این داستان،تا حدودی متفاوت از داستانهایی است که تاکنون برای نوجوانان نوشته شده است؛همانگونه که داستانهایی چون«مثل دستهای مادرم»(خسرو باباخانی) و«دو خرمای نارس»(فریدون عموزادهء خلیلی)واجد این ویژگیاند.
تا اینجا ایرادی بر کار نویسنده وارد نیست؛اما باید پرسید آیا از دید پسربچه،راننده،مسافرها و در نهایت خوانندهء داستان(با توجه به این نکتهء مهم که مخاطب،نوجوان است و به اقتضای سن خود نه نگاهی فلسفی به زندگی و مرگ دارد و نه قدرت چندانی برای تجزیه و تحلیل مرگ.
در طول داستان متوجه میشویم کهـ«شهرام»معتاد است و دوست او-راننده-او را متقاعد میکند که تمام بدبختیهایش به خاطر اعتیاد است که از مصرف سیگار شروع شده و در ادامه به مرور اولین تجربه سیگار کشیدن در دبیرستان میپردازد و اینکه بدبختی او از زمانی شروع شد که اولین پک را به سیگار زد،و در نهایت به او میگوید که باید ترک کند: «هیچ وقت سعی کردهای که ترک کنی؟»-آرزومه؛ولی تنهایی محاله!سه بار جون کندم؛ولی نشد،یعنی شد؛ولی..."