خلاصه ماشینی:
"تلاش پیگیر و دستاندرکاران رسمی و غیررسمی آموزشی و حساسیت روزافزون آنها برای یافتن راههای جدید،پاسخهای چند لایه و چند عملکردی و راهحلهای شناختی و فراشناختی گاه به افراط کاریها و تفریط کاریهایی رسیده است که برای جامعهی آموزشی و پرورشی ما خستهکننده و ملالآور شده است و کار به جایی رسیده است که یاددهندگان و یادگیرندگان با توافقهایی پنهان راه خودشان را میروند و برنامهریزان دست و پای خودشان را میزنند و به همین دلیل است که به قولی به ورشکستگی آموزشی رسیدهایم که همانا دو قطبی شدن فضای آموزش است.
دلایل شروع تغییر نظام آموزش و پرورش در کشور ما نیز ثبت و ثبات روشنی ندارد و هنوز برای بسیاری این سؤال باقی است:در شرایطی که ما هنوز درگیر بسیاری از سؤالهای خاص دوران گذرمان بودیم و هنوز جنگ تحمیلی را پشت سر نگذاشته بودیم، تغییر نظام آموزش و پرورش براساس چه اولویتی آغاز شد و نیازسنجیها چه اهدافی را دنبال میکردند؟آیا تحقیقی صورت گرفته بود یا نه؟آیا آماده کردن خانوادهی آموزش و پرورش نیازمند زمان و آگاهی لازم نبود؟و خیلی آیاهای دیگر..."