چکیده:
ارزیابی جایگاه خاص مرلوپونتی در جنبش پدیدارشناسی به واسطه ایضاح نقش «دیالکتیک» در پیریزی مبانی پدیدارشناسی توسط او ممکن میگردد. در این مقاله میکوشیم با روشن ساختن دریافت مرلوپونتی از «دیالکتیک» نشان دهیم که چگونه وی به واسطه این عنصر، پدیدارشناسی را بر مبنایی جدید استوار میکند. مرلوپونتی جنبش پدیدارشناسی زمان خود را دچار چندپارگیها و تعارضاتی در مبنا و روش میدید و میکوشید تا با اتخاذ رویکردی دیالکتیکی این تعارضات را مرتفع سازد. تنها به کمک «تفکر دیالکتیکی» میتوان پدیدارشناسی را به مثابه یک «پژوهش فلسفی» پایهگذاری کرد. پس از مرلوپونتی، نه قلمرو پژوهش فلسفی صرفا بر پایه «آگاهی محض» مشخص میگردد و نه روش آن با «توصیف محض». در هم آمیختگی و «دستاندازی» آگاهی و جهان، از یک سو، و توصیف و تبیین از سوی دیگر، اجازه نمیدهد که پژوهش پدیدارشناختی را بر پایه ایده «جوهریت» یک قلمرو محدود و محصور پیگیری کنیم.
خلاصه ماشینی:
com ١٤٨ شناخت Merleau-Ponty and Dialectical Turn of Phenomenology ١٤٨ Mahdi Ghanbari مقدمه مرلوپونتي از جمله فيلسوفاني است که به نسل سه اچ ١ مشهور هستند؛ جمعي از فيلسوفان فرانسوي که از جهات متعدد از سه فيلسوف آلماني، يعني هگل ، هوسرل و هايدگر متأثر شده بودند.
مرلوپونتي ويژگي خاص فعاليت فلسفي را نه داشتن قلمروي مستقل و ١٥٠ شناخت Merleau-Ponty and Dialectical Turn of Phenomenology ١٥٠ Mahdi Ghanbari مجزا از آن خود در مقابل ديگر علوم، بلکه در اختيار داشتن ايدة ديالکتيک ميداند (البته ديالکتيک ، در معناي دقيق کلمه ، يک ايدة صرف نيست که در «ذهن » يک فيلسوف جاي داشته باشد، بلکه همان فرايند فعال خود واقعيت است .
رشيديان ١٣٨٤: ١٤٢ ١٥٨ شناخت Merleau-Ponty and Dialectical Turn of Phenomenology ١٥٨ Mahdi Ghanbari «اکنون روشن ميشود که در تقابل با رويکرد طبيعي و نظري، که متضايف آن جهان است ، در واقع بايد رويکرد ديگري ممکن باشد که ، عليرغم «بيرون نهادن» اين طبيعتِ روان - فيزيکيِ جهان، چيزي به ما ارائه ميدهد: يعني سراسر قلمرو آگاهي مطلق .
Merleau-Ponty 2012:xv Knowledge, No. 75/1–autumn and winter2016-2017 Knowledge, No. 75/1–autumn and winter2016-2017 Knowledge 159 مرلوپونتي و گردش ديالکتيکي پديدارشناسي ١٥٩ مهدي قنبري ناممکن است ، زيرا فيلسوف همواره از موقعيتي مشخص در جهاني که ميخواهد آن را تقليل کند به جهان مينگرد.
Romdenh-Romluc 2011:34 ١٦٢ شناخت Merleau-Ponty and Dialectical Turn of Phenomenology ١٦٢ Mahdi Ghanbari فريضۀ توصيف پايبند نيست و از آن تخطي ميکند؛ به باور او، دليل چنين تخطياي اين است که مرلوپونتي ميخواهد نظريه اي علمي ارائه دهد که از کاستيهاي نظريات رقيب مبرا باشد.