چکیده:
تحقیق حاضر به منظور تحلیل ارتباطگران فیسبوک همچون سوژههای لکانی انجام گرفته است. سوژهی لکانی نه "فرد" است و نه "سوژهی آگاه" در فلسفه مدرن غرب. تبیین روانکاوانهی سوژهی خط خورده لکانی، شرح و تحلیل ابژهی نگاهخیره را در برساخت فانتزی و سوژهی هیستریک امکانپذیر میکند. این تحقیق با بهرهمندی از رویکرد پساساختارگرا و روانکاوی لکانی، در صدد پاسخ به دو پرسش است: ۱- چگونه ابژهی نگاهخیره (ابژه a) فیسبوک را عرصهی فانتزی میکند؟ ۲- چگونه گفتمان فیسبوک سوژههای هیستریک برمیسازد؟ در این تحقیق، کاربران فیسبوک چون سوژههایی که در عرصهی رانهی دیداری با یاری امر تصویری برای پر کردن حفرهی تروماتیک تا بالاترین حد فانتزی، تعاملات خود را گسترش میدهند، تحلیل میگردند. با بازسازی هویتمندی کاذب سوژهها در پیشزمینهای نامرئی و کامیابی تنزل یافته از احاطه شدن توسط تصاویر منجمد، گفتمان فیسبوک در برساخت سوژههای هیستریک در گسترش رسوخ ایدئولوژی سرمایهداری، تحلیلپذیر و تولید حاصل از گفتمان فیسبوک همچون ابژهی نگاهخیره، تبیینپذیر می شود.
خلاصه ماشینی:
پرسش دیگر تحقیق ، چگونگی برساخت سوژٔە هیستریک در مواجهه با ابژٔە نگاه خیره ٣ در گفتمان سرمایه داری فیسبوک است ؛ با تأکید به این امر که سوبژکتیویتۀ هیستریک توسط نفوذ تولید ابژٔە a در گفتمان سرمایه داری برساخته میشود.
اما برساخت فانتزی بصری زمانی تکمیل میشود که اگو چون سوژٔە میل مفصل بندی شده توسط زبان قدم به مرحلۀ نمادی میگذارد و توسط دیگری بزرگ مورد تأیید قرار میگیرد تا سوبژکتیویته اش برساخته و خیال پردازیش کامل شود.
Ibid سوژٔە شکاف دار لکانی میان دیدن رانۀ چشمی که توجه اش ابژه های جزئی در حیطۀ محرکات جنسی است (مانند هرزه نگاری و عریان گرایی) و نگاه دیگری بزرگ که سوژه را تحت انقیاد یا ابژٔە خود در میآورد، تقسیم شده است .
این پرسش در آثار ژیژک غالبا به تلخیص به صورت ?che vuoi بیان میشود؛ دیگری بزرگ از من چه 1 میخواهد؟ سوژه های از معنا گسیخته که ابژٔە میل خود را در میلی مفرط از امر تصویری تنزل داده اند، در خیال پردازی چگونه دیده شدن ، در لذت اندام نمایی و تفاوت های جزئی سرگردان گشته اند.
تحلیل گفتمان فیسبوک در چهارچوب گفتمان سرمایه داری و هیستریک لکان ، و تولید ابژٔە a، به همراه گردش رانه های دیداری در حد کامیابی لذت دیدن و امر تصویری، سوژٔە هیستریک ($) را بر میسازد که با شناسایی گفتمان هیستریک ، این سوژه با ارائۀ سمپتوم های خود (S١) در جلوه هایی تصویری و نوشتاری چون ابژٔە میل دیگری در جایگاه حقیقت ، شناسایی میشود.
Keywords: Lacan, gaze object, fantasy, Facebook discourse, hysteric subject Assistant Professor, Department of Social Communication Science, East Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran.