خلاصه ماشینی:
"به دلیل اهمیت این کتاب و تأثیرگذاری فوق العادهای که بر جریان ادبیات کودک گذاشت و همچنین، به دلیل تاریخ چاپ آن(سال 1352)و اینکه به عنوان نخستین گام در جهت تبیین نظریهای برای شعر کودک محسوب میشود،اولین شماره از این سلسله مطالب را به محمود کیانوش اختصاص دادهایم.
نکته متناقض دیگری که در این تئوری،خود را نشان میدهد،این است که کیانوش،از یکسو تأکید میکند که شعر کودک باید ابتدا شعر باشد و از سوی دیگر،نکاتی سختگیرانه به شاعر تجویز میکند،درواقع،باید یادآوری کرد که یکی از نکاتی که همه بر سر آن توافق دارند،این است که در دنیای شعر،پارادایم و الگوی ثابت،از آن نوع که در دیگر انواع گفتمان وجود دارد،دیده نمیشود؛یعنی ر دنیای شاعری،آنچه اتفاق میافتد،گفتوگوی آزاد است بین شاعر و سنت شعری پیش از وی.
اما تئوری شعر کودک محمود کیانوش،از یک مشکل عمده دیگر نیز رنج میبرد و آن،اینکه در این تئوری،از انگیزه کودک برای خواندن شعر،اصلا صحبت نمیشود.
در مقام جمعبندی،باید گفت تئوری شعر کودک محمود کیانوش،به موزهها پیوسته است و دیگر نمیتوان و نباید از آن به عنوان نظریهای مطرح و درخور بحث یاد کرد؛چرا که این تئوری،بر مبنا و پایههایی شکل گرفته که در دنیای تفکر،سالهاست فروریختهاند و دیگر قابل اتکا و اعتنا نیستند،ضمن آنکه احترام کتاب«شعر کودک در ایران»،به عنوان نخستین کتاب تئوریک جدی در باب ادبیات کودک،پابرجاست و محمود کیانوش نیز به عنوان پیشگام در این حوزه،همیشه قابل ستایش در ادبیات کودک و پذیرش اینگونه اشعار توسط کودکان،نکتههایی نو هستند که اگرچه در تئوری محمود کیانوش،بلاتکلیف و نیمهکاره رها شدهاند،با دنبال کردن آنها میتوان به افقهایی جدید در حیطه ادبیات کودک،دست پیدا کرد."