خلاصه ماشینی:
"مثلا یکی هم آن است که ادبیات تخصصیتر و انزواجویانهتر میشود و خواننده کمتری را به سمت خودش میکشاند و این معضل هم شاید ناشی از آن باشد که ذهنهای دیرباب،حوصله و توان چالش با کلمات و درگیری با مفاهیم را ندارد و خوشتر آن دارند که با اشکال آشنا و پیشین،راه سادهتری برای لذت بردن از متن بجویند.
البته تمام این مسائل بازگفته،بر میگردد به ادبیات بزرگسالان و همین که وارد عرصه ادبیات کودک و نوجوان میشویم،چهبسا با این مشکلات کمتر مواجه باشیم و اگر بپذیریم که کودکان،بهتر و راحتتر با نوآمدهها برخورد میکنند،میپذیریم که اقبال کودکان به ضد روایت در آثار ادبی،بیشتر و بهتر خواهد بود و راحتتر در ذهن مخاطبانش جا خواهد افتاد.
مخاطب کودک،در اثر این رفتارهای آموزشی سانسورگرا و روایتپذیر،به تدریج از بیروایتی و«در حال بودن»و«تاریخگریزی»دور میشود و میکوشد بپذیرد که جهان،نه همانی بوده است که میپنداشته و خود میدیده،بلکه همانی است که به او نشان میدهند و از او میخواهند چنین ببینند."