چکیده:
هدف: هدف پژوهش تعیین سبکهای یادگیری و منبع کنترل دانشجویان گروههای تحصیلی بود. روش: روش پژوهش علی-مقایسهای و جامعه آماری 6992 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز در گروههای تحصیلی علوم انسانی، علوم پایه، فنی-مهندسی و پزشکی بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی از میان آنها 363 نفر انتخاب شد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه سبکهای یادگیری کلب (1999) و منبع کنترل راتر 1966 بود. دادههای بهدست آمده با مجذور کا و تحلیل واریانس یکراهه تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد دانشجویان علوم انسانی سبک یادگیری انطباقیابنده، علوم پایه سبک همگرا، فنی-مهندسی سبک واگرا و پزشکی سبک جذبکننده دارند (43/72 =c2،001/0 = P). منبع کنترل دانشجویان دارای سبک یادگیری انطباقیابنده نسبت به گروههای تحصیلی دیگر بیرونیتر (161/11 =F، 001/0 = P) و منبع کنترل دانشجویان فنی-مهندسی نسبت به گروههای دیگر و دانشجویان پزشکی نسبت به علوم انسانی درونیتر بود (526/64 =F، 0001/0 = P). نتیجهگیری: از آنجایی که شناخت شیوههای یادگیری میتواند در شکلگیری منبع کنترل درونی و بیرونی مناسب و نیز تغییر اسناد ناسازگار موثر باشد، بنابراین لازم است آموزش و روشهای تدریس، متناسب با سبکهای یادگیری هر گروه تحصیلی باشد تا دانشجویان با یادگیری مبانی و کاربردی رشته تحصیلی خود، تجارب آموزشی و شغلی موفقیتآمیز را کسب کنند و به خودباوری برسند.
خلاصه ماشینی:
روش : روش پژوهش علي-مقايسه اي و جامعه آماري ٦٩٩٢ نفر از دانشجويان مقطع کارشناسي دانشگاه تبريز در گروه هاي تحصيلي علوم انساني، علوم پايه ، فني-مهندسي و پزشکي بود که با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي نسبي از ميان آن ها ٣٦٣ نفر انتخاب شد.
نتيجه گيري: از آن جايي که شناخت شيوه هاي يادگيري ميتواند در شکل گيري منبع کنترل دروني و بيروني مناسب و نيز تغيير اسناد ناسازگار موثر باشد، بنابراين لازم است آموزش و روش هاي تدريس ، متناسب با سبک هاي يادگيري هر گروه تحصيلي باشد تا دانشجويان با يادگيري مباني و کاربردي رشته تحصيلي خود، تجارب آموزشي و شغلي موفقيت آميز را کسب کنند و به خودباوري برسند.
سرين ، سرين و شاهين (٢٠٠٩)، در پژوهش خود به اين نتيجه رسيدند بين راهبردهاي شناختي - يادگيري از قبيل تمرکز، به کارگيري اطلاعات ، انتخاب ايده هاي اصلي، ياديارها و نمره هاي منبع کنترل رابطه معناداري وجود دارد.
پونتو، اومس و کاويسون (٢٠١٤)، در پژوهش خود نشان دادند ارتباط بين نمره هاي شيوه يادگيري مفهوم سازي انتزاعي دانشجويان ، و نمره هاي منبع کنترل آن ها معنادار است .
در کل با توجه به آن چه بيان شد، سبک يادگيري با منبع کنترل در ارتباط است و دانشجويان با شناخت شيوه هاي يادگيري مرتبط با رشته تحصيلي ميتوانند در مواجهه با شکست ها و موفقيت ها از اسنادهاي بيروني و دروني مناسب استفاده کنند.
The relationship between learning style, locus of control and academic achievement in Iranian student, Paper presented at the 2nd international conference on education and management technology.