چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، رابطهی ساختاری نقش گروههای آموزشی با کیفیت عملکرد معلمان دبیرستانهای شهر یاسوج بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوهی گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی محسوب میشود. جامعهی آماری شامل تمامی معلمان دبیرستانهای شهر یاسوج در سال تحصیلی 93-1392 بودند؛ که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 201 نفر از معلمان (111 نفر) معلم مرد و (90 نفر) معلم زن به عنوان نمونه انتخاب شدند. با استفاده از ابزارهای نقش گروههای آموزشی و کیفیت عملکرد معلمان دادهها گردآوری شد. برای بررسی پایایی این ابزارها از آلفای کرونباخ استفاده شد. دادهها با مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که از دیدگاه معلمان، رهبری گروه و ارتباطات بالاترین میانگین را به خود اختصاص دادهاند. بین ابعاد نقش گروههای آموزشی (هماهنگکننده، مشاور، رهبر گروه و ارزیاب) با ابعاد کیفیت عملکرد (نقش حرفهای، ارتباطات، مدیریت ارائهی دروس، تدریس و هدایت، شایستگی فرهنگی، نظارت و تضمین کیفیت تدریس، کیفیت بازخورد، تکالیف، مدیریت کلاس) رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. نقشهای هماهنگکننده، مشاور، رهبر و ارزیاب گروههای آموزشی پیشبینی کنندهی معناداری کیفیت عملکرد معلمان میباشد. گروههای آموزشی با ایفای نقشهای هماهنگکننده، مشاور، رهبر گروه و ارزیاب میتوانند به طور مستقیم کیفیت عملکرد معلمان را تحت تأثیر قرار دهند.
خلاصه ماشینی:
) آموزش 3 و پرورش ، يعني افزايش کيفيت عملکرد معلمان از طريق بهبود و بهسازي نقش حرفه اي : چگونگي پرداختن معلم به سازمان دهي محتواي آموزشي، روش تدريس ، مشاور و خدمت رساني به فراگير و فعاليت هاي علمي آنان (تراورز و همکاران ١٩٩٣،٤)؛ ارتباطات ٥: شناسايي نقاط قوت و ضعف فراگيران و تسهيل يادگيري آنان و برقراري ارتباطات کلامي و غيرکلامي مناسب با فراگيران (تابر٦، ١٩٩٥؛دانيلسون ٧، ١٩٩٧)؛ مديريت ارائه ي دروس ٨: ارائه ي محتواي دروس با استفاده از ابزارهاي ارتباطي مناسب (آسکو و لودج ٩، ٢٠٠٠؛ کلارک ١٠، ٢٠٠٠)؛ تدريس و هدايت ١١: کمک به 12 فراگير براي به فعليت رساندن پتانسيل هاي بالقوه ي خود (آسکو و لودج ، ٢٠٠٠؛ وايلز و باندي ، ٢٠٠٠)؛ شايستگي فرهنگي ١٣: توانايي درک و برقراري ارتباط با فراگيران از فرهنگ هاي مختلف (بيچ و رين هارتز١٤، ٢٠٠٠؛ کارلي ١٥، ٢٠٠١)؛ نظارت و تضمين کيفيت تدريس ١٦: نظارت بر جريان يادگيري فراگيران ، به منظور اخذ تصميم هاي آموزشي لازم و ارائه ي بازخورد مناسب به آنان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- Yunus, Yunus & Ishak 2- Chang & Liu 3- Professional Role 4- Travers& et al 5- Relationships 6- Tauber 7- Danielson 8- Management of Course 9- Askew & Lodge 10- Clark 11- Teaching- Coaching 12- Wiles & Bondi 13- Cultural Competency 14- Beach & Reinhartz 15- Curly 16- Monitors and Ensures Quality Education (داني ١، ٢٠٠٣؛ ديلر و مول ٢، ٢٠٠٥)؛ کيفيت بازخورد٣: پذيرش ديدگاه ها و انتقادها و پيشنهاد راه حل هاي مناسب به منظور بهبود عملکرد آموزشي فراگيران (آيبيد، کينگ ، سيمس و اشر٤، ٢٠٠٧)؛ تکاليف ٥: فراهم آوردن موقعيت و فرصت هاي مناسب براي فراگيران در راستاي تقويت دانش و گسترش مهارت هاي آنان (افوف و والش ٦، ٢٠٠٧)؛ مديريت کلاس ٧: استفاده از تدابير و روش هاي مورد نياز براي ايجاد و حفظ محيط آموزشي قابل اعتماد براي ياددهي ـ يادگيري (زپيدا٨، ٢٠٠٧) و به تبع آن موجب رشد يادگيري و کيفيت آموزشي دانش آموزان و هم چنين توسعه ي نظام آموزشي کشور است (هيسمان اوغلو و هيسمان اوغلو٩، ٢٠١٠).