خلاصه ماشینی:
"در این عرصة بازگشوده، یکی از نگرانیهای هر انسان مسئولی، محافظت از دانشآموزان در مقابل آسیبهای جسمانی، روانی، اجتماعی و اخلاقی است.
رعایت بهداشت در همة زمینهها از جمله دستشوییها، آبخوریها، بوفه مدارس و دستفروشان و مغازههای اطراف مدرسه و نیز نحوة نگهداری غذاها و خوراکیهایی که دانشآموزان با خود به مدرسه میآورند و بسیاری نکات دیگر؛ اینها همه باید مورد توجه مربیان، به ویژه مشاوران باشد.
توجه به فضای روانی حاکم بر خانوادة دانشآموزان و پشتیبانیهای لازم برای مواجه شدن با کاستیهای خانوادگی آنان نیز از وظایف انسانی مشاوران است.
برای جلوگیری از آسیبپذیری دانشآموزان در فضای ارتباطی واقعی و فضای ارتباطی حاصل از فناوریهای روز، باید برخی از مهمترین فرایندهای روانشناختی آنان را تقویت کنیم؛ از جمله توجه به دو دسته فرایندهای زیر که میتواند نقش کنترلکنندگی بیشتری داشته باشد: ١.
٢. فرایندهای عاطفی: برای حفاظت از سلامت روانی و اخلاقی دانشآموزان، لازم است آنان با تقویت هوش هیجانی، درصدد شناخت هیجانهای خود و چگونگی مدیریت آنها باشند."