چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین خودکارآمدی و خوش بینی با انگیزه پیشرفت ورزشی در دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه آزاد کرج در سال تحصیلی 96-95 با استفاده از روش همبستگی بود. جهت تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 380 نفر (230 دختر و 150 پسر) تعیین شدندکه به صورت تصادفی ساده انتخاب گردید.در این پژوهش جهت گرد آوری داده ها از سه پرسش نامه: پرسشنامه خوش بینی شییر و کارور، پرسشنامه انگیزش پیشرفت ورزشکاران گیل و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS از روش های آمار توصیفی مانند: میانگین، انحراف معیار، واریانس، حداقل و حداکثر نمره افراد و آمار استنباطی مانند: ضریب همبستگی ساده پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که روابط مثبت معناداری بین خودکارآمدی و خوش بینی با انگیزه پیشرفت ورزشی وجود دارد.
One of the issues that has recently been taken into consideration by sports psychologists is sport Achievement Motivation.The purpose of this research was to study the relationship between self-efficacy and optimism with Dimensions of sport Achievement Motivation among physical education students of Karaj Azad University in the academic year 2016-2017 using the correlation method. To determine the sample size, 380 subjects (230 Female and 150 male) were selected by Morgan table. In this research, three questionnaires were used for collecting data including: Scheier and Carver’s optimism questionnaire, Gale’s Sport Orientation Questionnaire and Scheier’s General Self-Efficacy Scale. To analyze the data by the SPSS software the descriptive statistics such as mean, standard deviation, variance, minimum and maximum score, and inferential statistics such as Pearson correlation and regression coefficients were used. The results of the study showed that there is a significant positive relationship between self-efficacy and optimism with Dimensions of sport Achievement Motivation.
S
خلاصه ماشینی:
بین خودکارآمدی با ابعاد انگیزه پیشرفت ورزشی (موفقیت ، گروه گرایی، آمادگی ، تخلیه انرژی ، عوامل موقعیتی ، بهبود مهارت ، دوست یابی، تفریح و سرگرمی ) در دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه آزاد کرج ارتباط مستقیم و معنیدار وجود دارد.
بین خوش بینی با ابعاد انگیزه پیشرفت ورزشی (موفقیت ، گروه گرایی، آمادگی ، تخلیه انرژی ، عوامل موقعیتی ، بهبود مهارت ، دوست یابی، تفریح و سرگرمی ) در دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه آزاد کرج رابطه معنیداری وجود دارد.
) همان طور که در جدول (١٠) ملاحظه می شود با توجه به ضرایب همبستگی پیرسون و سطح معناداری؛ فرض صفر رد و فرض پژوهش تأیید می گردد؛ بنابراین بین خودکارآمدی و خوش بینی با انگیزه پیشرفت ورزشی در دانشجویان رشته تربیت بدنی ارتباط معنیدار و مستقیمی وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری هدف کلی این پژوهش بررسی ارتباط بین خوش بینی و خودکارآمدی با ابعاد انگیزه پیشرفت ورزشی در دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه آزاد کرج بود.
نتایج پژوهش نشان داد که بین خودکارآمدی با ابعاد انگیزه پیشرفت ورزشی (موفقیت ، گروه گرایی ، آمادگی ، تخلیه انرژی ، عوامل موقعیتی ، بهبود مهارت ، دوست یابی، تفریح و سرگرمی ) در دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه آزاد کرج ارتباط مستقیم و معنیدار وجود دارد.
همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که بین خوش بینی با ابعاد انگیزه پیشرفت ورزشی (موفقیت ، گروه گرایی، آمادگی ، تخلیه انرژی ، دوست یابی، تفریح و سرگرمی ) در دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه آزاد کرج ارتباط مستقیم و معنیدار وجود دارد؛ اما بین خوش بینی و عوامل موقعیتی و بهبود مهارت ارتباط معنیداری یافت نشد.