چکیده:
شکل گیری جنبش های اسلامی و گروه های افراطی در جهان اسلام معاصر، سئولات مختلفی را پیرامون زمینه ها، اهداف و رویکردهای مرتبط با گروه ها و نهضت های اسلام گرا پیش و روی محققان علوم اجتماعی قرار داده است. با عنایت به تفاوت هایی که در میان گروه های افراطی و نهضت های اسلامی وجود دارد، تفاوت در شکل گیری آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بر این اساس پژوهش حاضر در صدد پاسخ به این سئوال است که وجوه تمایز بسترهای شکل گیری حرکتهای افراطی و نهضت انقلابی در جهان اسلام چیست؟ نگارندگان بر این باورند که مبانی فکری و بسترهای جامعه شناسی این دو باهم متفاوت بوده و با بهره گیری از شرایط محیطی در صدد تاسیس هویت سیاسی جدید بر پایه اصول اسلامی هستند. گروههای افراطی محصول بسترهای تاریخی – جغرافیایی و متاثر از شرایط سیاسی در جهان اسلام هستند در حالی که نهضت های انقلابی و جنبش های اصلاحی ناظر به مشکلات بیرونی و بویژه استعمار و همچنین مشکلات داخلی شکل گرفته اند. یافته های پژوهش حاکی از آن است که دو گروه افراطی و انقلابی علاوه بر پاسخ به مشکلات مشترک جوامع اسلامی، در تقابل دو گونه تفکر و رفتار سیاسی متفاوت قرار دارند. حرکت افراطی موجب گسترش منازعات در خاورمیانه و شکاف اجتماعی و اسلام هراسی شده در حالی که نهضت انقلابی بستر مناسبی برای تقویت اسلام سیاسی و همگرایی در جهان اسلام می گردد.
The formation of Islamic movements and extremist groups in the contemporary Islamic world has raised many questions about the fields, goals, and approaches related to Islamist groups and movements for sociology scholars. Given the differences between extremist groups and Islamic movements, the difference in their formation is of particular importance. Accordingly, the present study seeks to answer this question: “What are the features of the distinction between the bases of the formation of radical movements and the revolutionary movement in the Islamic world?” The authors believe that intellectual principles and sociological foundations of both are different and by using the environmental conditions, they seek to establish a new political identity based on Islamic principles. Extreme groups are the product of historical, geographic, and political conditions in the Muslim world, while revolutionary movements and reform movements have been shaped while interfacing external problems, especially colonialism and domestic problems. Findings of the research indicate that the two radical and revolutionary groups, in addition to responding to the common problems of Islamic societies, are in contrast with two different types of political thinking and behavior. Extreme movement has led to the spread of conflicts in the Middle East and the social gap and Islamophobia, while the revolutionary movement is a good platform for strengthening political Islam and convergence in the Islamic world.