خلاصه ماشینی:
"مشکلات و پیشنهادات عدم ارائه و عرضه آمار و ارقام صحیح و به روز در مورد تعداد و انواع محصولات تولیدی در این بخش به خریداران در بازارهای جهانی و پایین بودن سطح زیر کشت گل در کشور(یک و نیم درصد سطح زیر کشت دنیا)،فقدان سیستم حملونقل مقرون به صرفه و سهل الوصول و قابل اعتماد برای صادرات و نیز تولید و عرضه نامنظم با حجم و مقدار نامعلوم گلها و گیاهان زینتی از جمله مشکلات این بخش است.
این در حالی است که کشور هلند با توجه به وسعت کم(که حتی به اندازه استان گیلان هم نیست)با خشکاندن ساحل دریاهای مجاور و افزایش سطح زیر کشت بخش عمده درآمد خود را از راه پرورش و فروش گل به کشورهای دیگر تأمین میکند و بدین ترتیب باعث ایجاد فعالیتهای اشتغالزا و ایضا درآمدزا میگردد.
بنابراین علت بیکاری دانشآموختگان با توجه به مطالب فوق از جمله موارد زیر است: ناکارآمدی ساختار نظام آموزشی کشور فقدان مهارت در فارغالتحصیلان عدم تناسب محتویات دورههای آموزشی دانشگاهی با نیازهای بازارکار عدم توجه به کارآموزی عملی در برنامههای درسی عدم وجود ارتباط مناسب بین مراکز علمی و تحقیقاتی با مراکز صنعتی فقدان اطلاعات در مورد نیازهای بازارکار در بین داوطلبان ورود به دانشگاهها عوامل مدیریتی تاکنون یک نظام جامع برنامهریزی شده برای نیروی انسانی بهویژه نیروی انسانی تحصیلکرده در کشور طراحی نشده است.
در صورت وجود یک نظام فعال برنامهریزی برای نیروی انسانی،افراد آماده را میتوان به خارج فرستاد و این افراد گذشته از کسب درآمدهای ارزی، دانش فنی،تجربه و فرهنگ کار فردریک هاربیسون استاد دانشگاه پرینتسون در گزارش خود پیرامون رشد اقتصادی و سرمایهگذاری در آموزش چنین اظهارنظر کرده است،منابع انسانی پایه اصلی ثروت ملتها را تشکیل میدهند."