چکیده:
هدف اصلی از پژوهش حاضر, بررسی رابطه تعهد سازمانی و سکوت سازمانی با عملکرد سازمانی در بین معلمان ابتدایی شهرستان گلوگاه در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ می باشد. این تحقیق ازحیث هدف کاربردی و ازحیث روش گردآوری داده ها توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری شامل ۱۶۰ نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهرستان گلوگاه می باشد که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد ۱۰۰ نفر از معلمان با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان تمونه انتخاب خواهند شد. نتایچ حاصل از بررسی فرضیات تحقیق نشان داد تعهد سازمانی با سکوت سازمانی و عملکرد سازمانی معلمان ابتدایی شهرستان گلوگاه رابطه و جود دارد و همچنین تتایج حاصل از بررسی رابطه بین سکوت سازمانی با عملکرد سازمانی معلمان ابتدایی شهرستان گلوگاه نیز مورد تایید قرار گرفت و در نهایت بین تعهد سازمانی و سکوت سازمانی با عملکرد سازمانی معلمان ابتدایی شهرستان گلوگاه مدلی ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
براي مثال ، پرستاران ممکن است که کاري را که انجام مي دهند دوست داشته باشند ولي از بيمارستاني که در آن کار مي کنند ناراضي باشند که در آن صورت آنها شغلهاي مشابه را در محيط هاي مشابه جستجو خواهند کرد ثانيا تحقيقات زيادي نشان داده اند که تعهد سازماني با پيامدهاي از قبيل رضايت شغلي و رفتار سازماني فرا اجتماعي و عملکرد شغلي رابطه مثبت و با تمايل به ترک شغل رابطه منفي دارد (شيان چنج و همکاران ،٢٠٠٢).
مطـابق ايـن تعريف ، عملکرد به دو جزء تقسيم شود: ١) کارايي که توصيف کننده ي چگونگي استفاده سازمان از منابع در توليد خـدمات يـا محصولات است ، يعني رابطه بين ترکيب واقعي و مطلوب دروندادها براي توليد بروندادهاي معين ؛ و ٢) اثربخشـي کـه توصـيف کننده ي درجه ي نيل به اهداف سازماني است پيشينه تحقيقات انجام شده : - ارمندئي و همکاران (١٣٩٥) در تحقيقي به بررسي عوامل مؤثر بر سکوت سازماني ازديدگاه کارکنان دانشگاه هاي وابسته به وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري پرداختند.
جدول ١- ضرايب همبستگي چند گانه ، ضريب تعيين ، ضريب تعديل يافته و خطاي معيار برآورد (به تصویر صفحه رجوع شود) فرضيه دوم : بين تعهد سازماني با عملکرد سازماني معلمان ابتدايي شهرستان گلوگاه رابطه وجود دارد.
Master's degree in Educational Management, Islamic Azad University, Gorgan Branch, Iran Abstract The main purpose of this study is to examine the relationship between organizational commitment and organizational Silence with organizational performance among primary school teachers in the city of Golghah in the academic year of 96-95.