چکیده:
هدف اصلی از پژوهش حاضرء بررسی تاثیر حمایت سازمانی و هویت تیمی بر اخلاق حرفهای در بین کارکنان آموزش وپرورش شهرستان گرگان میباشد. از نظر هدف. کاربردی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان آموزشوپرورش شهرستان گرگان به تعداد ۸۰۰ نفر تشکیل می دهدکه در سال ۹۴ مشغول فعالیت هستند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد ۳۰۰ نفر بهطور نمونهگیری تصادفی ساده در نظر گرفته شد. در این پژوهش برای تجزیهوتحلیل دادهها از طریق نرمافزار لیزرل انجام شد. یافتهها حاکی از آن بود که حمایت سازمانی بر اخلاق حرفهای کارکنان آموزشوپرورش شهرستان گرگان تاثیر معنیداری نداشته است. درصورتی که هویت تیمی بر اخلاق حرفهای کارکنان آموزشوپرورش شهرستان گرگان تاثیر معنی داری داشت؛ بطوریکه با افزایش هویت تیمی در بین کارکنان میزان اخلاق حرفهای و مژلفههای آن (صداقت؛ وفاداری؛ احترام به دیگران؛ همدردی با دیگران؛ برتری جویی؛ عدالت و انصاف؛ رعایت و احترام نسبت به ارزش ها) افزایش مییاید.
خلاصه ماشینی:
حمايت سازماني، هويت تيمي، اخلاق حرفه اي، کارکنان آموزش و پرورش 141 مقدمه : در سازمان ها افراد يک هويت معيني که با واحد کاري که فعاليت هاي روزمره شان را انجام مي دهند، دارنـد کـه بـه آن هويـت تيمي گفته مي شود (آشفورت و جانسون ١، ٢٠٠٠).
با توجه به مطالب بيان شده فوق و بررسي و مطالعه نتايج مطالعات محققين ديگر بر آن شديم که تأثير حمايت سازماني و هويت تيمي بر اخلاق حرفه اي در بين کارکنان آموزش وپرورش شهرستان گرگان را موردبررسي قرار داده و سؤال اصلي تحقيق حاضر آن است که آيا حمايت سازماني و هويت تيمي بر اخلاق حرفه اي در بين کارکنان آموزش وپرورش شهرستان گرگان تأثير دارد يا خير؟ مفاهيم و نظرات : خالق حرفه اي ، مجموعه اي از اصول و استانداردهاي سلوک بشري است که رفتار افراد و گروه ها را تعيين مـي کنـد در حقيقـت ، اخلاق حرفه اي ، يک فرايند تفکر عقلايي است که هدف آن محقق کردن اين امر است کـه در سـازمان چـه ارزش هـايي را چـه موقع بايد حفظ و اشاعه نمود (قراملکي، ١٣٩٢).
ضريب مسير هويت تيمي منتهي به اخلاق حرفه اي ٠/٢٦ بوده و معنادار است (١/٩٦ نتيجه گيري و پيشنهادات : نتايج حاصل ازتجزيه و تحليل داده ها نشان داد که حمايت سازماني بر اخلاق حرفه اي کارکنان اموزش و پرورش شهرستان گرگان تاثير معني داري نداشته است .