چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر طرح تعالی مدیریت مدرسه در بهبود کیفیت آموزشی (در سه بعد فرایند آموزش ، محصول آموزش ، برونداد آموزش ) در مدارس متوسطه دخترانه ناحیه یک تبریز در سال تحصیلی ٩٦-٩٥ بود. این تحقیق برحسب هدف ، کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده ها توصیفی و از نوع علی مقایسه ای بود. مدارس مجری طرح تعالی مدیریت ٧ مدرسه بود، همچنین ٧ مدرسه غیر مجری طرح تعالی نیز موردبررسی قرار گرفت . هر گروه از این مدارس دارای ١٩٠ نفر کادر آموزشی بود که جامعه آماری پژوهش را تشکیل می دادند. بر اساس جدول مورگان ١٢٤ نفر از این افراد به عنوان نمونه ی آماری در نظر گرفته شده و به سوالات پرسشنامه ها پاسخ دادند. پرسشنامه ها محقق ساخته بوده و روایی و پایایی آن ها موردبررسی قرار گرفتند. داده های حاصل در محیط نرم افزار (spss) با استفاده از روش های آماری تحلیل واریانس یک طرفه مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان داد که کلیه مولفه ها و ابعاد طرح تعالی مدیریت مدرسه در بهبود کیفیت آموزشی تاثیر دارند.
خلاصه ماشینی:
"هاشمپور (۱۳۹۵) در مطالعه خود با عنوان طرح تعالی مدیریت مدرسه چیست؟ به این نتیجه رسیده است که برنامه تعالی مدیریت مدرسه سعی دارد با تکیهبر سند تحول بنیادین و نگاهی تعالیبخش، مدرسه محور، مشارکتجویی و کیفیت مداری ضمن تمرکز بر فرآیندهای مدیریتی شرایطی را فراهم آورد تا کلیه عوامل مؤثر در مدیریت مدرسه ضمن شناسایی ظرفیتها و تواناییهای داخلی و پیرامونی خود، با اتخاذ رویکرد برنامه محوری نسبت به تعیین اهداف و طراحی برنامهی عملیاتی مدرسه اقدام کند و با نگاهی تیزبین و نقاد بهصورت مستمر عملکرد مدرسه خود را نسبت به نقشه راه یا برنامه عملیاتی و هدفهای قصد شده بسنجد.
نتایج تحلیل واریانس مشخص کرد که بین دو گروه، تفاوت معناداری وجود دارد و با بررسی میانگینها مشخص گردید که اختلاف میانگین به سمت مدارس مجری بوده و بهعبارتدیگر اجرای طرح تعالی مدیریت در مدارس باعث بهبود کیفیت خدمات آموزشی شده است.
نتایج تحلیل واریانس مشخص کرد که بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد و با بررسی میانگینها مشخص گردید که اختلاف میانگین به سمت مدارس مجری بوده و بهعبارتدیگر اجرای طرح تعالی مدیریت در مدارس باعث بهبود کیفیت فرآیند آموزشی شده است.
نتایج تحلیل واریانس مشخص کرد که بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد و با بررسی میانگینها مشخص گردید که اختلاف میانگین به سمت مدارس مجری بوده و بهعبارتدیگر اجرای طرح تعالی مدیریت در مدارس باعث بهبود کیفیت محصول آموزشی شده است.
نتایج تحلیل واریانس مشخص کرد که بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد و با بررسی میانگینها مشخص گردید که اختلاف میانگین به سمت مدارس مجری بوده و بهعبارتدیگر اجرای طرح تعالی مدیریت در مدارس باعث بهبود کیفیت برونداد آموزشی شده است."