چکیده:
مقدمه : الگوی بالینی خلاقیت درمانی راهبردی جدید برای افزایش کارآمدی ذهن و شخصیت است که میتواند باعث ارتقاء سلامت روان شود. این پژوهش به هدف بررسی اثربخشی الگوی بالینی خلاقیت درمانی در کنترل نشانگان آسیب روانی دانش آموزان شامل علائم جسمانی، اضطراب ، افسردگی و کارکرد اجتماعی اجرا شد.
روش : پژوهش با روش آزمایشی و با استفاده از طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. نمونه پژوهش شامل ٤٠ نفر از دانش آموز بود که با روش تصادفی انتخاب و همتاسازی شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه سلامت روان بود. داده های پژوهش با استفاده از آزمون کوواریانس تحلیل شدند.
نتایج : یافته های پژوهش کاهش معنیداری را در نشانگان آسیب دانش آموزان گروه آزمایشی نسبت به کنترل نشان داد. در سه مولفه شکایات جسمانی، اضطراب و اختلال در عملکرد اجتماعی بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری مشاهده شد. در مولفه افسردگی تفاوت معناداری پیدا نشد.
بحث و نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد که الگوی بالینی خلاقیت درمانی می تواند باعث کاهش شکایات جسمانی، اضطراب و اختلال در عملکرد اجتماعی در افراد تحت درمان شده و استفاده از این روش درمانی برای مبتلایان به این گونه نشانگان در دانش آموزان پیشنهاد میشود.
Objective: The clinical creativity-therapy model is a new strategy to increase the efficacy of mind and personality which leads to the improvement of the mental health. This study aimed to investigate the effectiveness of the clinical creativity-therapy model in controlling the mental damage syndrome of the students such as physical symptoms, anxiety, depression, and social functioning.
Method: The participants were 40 students who were selected randomly. GHQ 28 instrument was used for collecting the data.
Results: The results showed significant reduction in the damage syndrome of students in the experimental group. The differences in physical complaints, anxiety, and impairment in social functioning between the two groups of experimental and control were significant.
Conclusion: Clinical creativity-therapy model can lessen the physical complaints, anxiety, and impairment in social functioning of the people under treatment and this strategy is recommended to be used for the students who are suffering from these syndromes.